Håller mobilen vandraren i civilisationens löplina?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ivar Arpi skriver om trivseln han upplevde vid Kebnekaise 2012, när vandrare som råkade vara där samtidigt utbytte erfarenheter från sin tur. När han återvände fyra år senare hade en ny mast gjort att alla hade tillgång till wifi, och istället för att prata med nya bekantskaper satt vandrarna och knappade på sina mobiler. "Riv mobilmasten vid Kebnekaise!", skriver Arpi lite provokativt- han vet så klart att den innebär en trygghet vid akuta situationer. Men en fråga biter sig fast: innebär mobilen att vi går miste om vildmarkskänslan?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-05-20 12:34 av Fornöga
Bra sätt att dokumentera men även slå upp saker man kan behöva veta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja det tycker jag vildmarkskänslan blir inte alls samma sak. Att en mast finns för akuta situationer det är positivt men är man i vildmarken ska man leva vildmarksliv och koppla av inte sitta och knappa med mobilen mer än ta foton för minnenas skull.
Så trött på luddites.
Kan Ivar inte bara lämna mobilen hemma då om han har så svårt att låta bli att använda den. Om folk runt omkring honom väljer mobilen över att prata med honom, säger nog det mer om hans sociala förmåga än om wifi.
Mvh // Johan
Jag har seglat mycket. En annan typ av "vildmark".
Så många gånger en mobil hade varit hjälpsam. När det varit "på håret" och man klarat sig av ren tur nu när man tänker tillbaka.
/Maria
Min aktiva skogsluffartid ligger så långt tillbaka att mobiltelefonen inte var en självklarhet. Precis som när jag idag beger mig någonstans utanför närområdet var den med som trygghet. Hade jag varit aktiv naturmänniska nu hade jag nog fortfarande, trots förbättrade tekniska möjligheter, valt att ha den avstängd men greppbar och njutit av stillheten. Om andra föredrar att vara uppkopplade hela tiden är förstås upp till dem, jag retar mig varken på dem eller de som vill uppleva extrem vildmarkskänsla.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-05-20 14:08 av Fornöga
#5: Jo men det är precis det som är grejen. Den kan ligga nedpackad avstängd hela tiden. Men OM man behöver hjälp, är det väldigt viktigt att det faktiskt finns täckning också.
Sååååå svårt kan det ju inte ens vara för Ivar Arpi att stänga av den om han nu vill njuta av att vara offline och få ett större äventyr.
Själv tycker jag det är ett fantastiskt hjälpmedel för att våga utforska nya platser att ha terräng-kartan nedladdad och GPS som kan hjälpa mig förstå var jag är.
Mvh // Johan
#6 Och med en papperskarta och kompass i nödutrustningen bör man vara på säker mark om något händer med mobilen eller uppkopplingen! 😉
Rubriksättaren nedan verkar ha hårdragit lite.
- Redigerat 2023-05-20 16:03 av Fornöga
Kompass har jag alltid med mig. Även i stadsmiljö.😃
Jag har något märkligt behov av att veta väderstreck.
/Maria
Jag tror inte jag har mött någon ute i skogen som inte hälsar när man passerar varandra.
Men är det inte lite konstigt att springa runt med en mobil i naturens vildmark ? man kan tycka vad man tycka vill om saken men poängen är att leva naturligt det är vad vår vildmark är till för.
Jag stör mig som fasen på folk i mobiler oavsett det gäller vildmarken eller ej NI är irriterande ursäkta men så är det och jag vill slippa se det på mina vandringar i naturen nån måtta får det faktiskt va.
Karta och kompass på papper ta och vakna upp nu ni Digitala nördar ni klarar er inte utan den gamla tekniken ni är inaktuella ni är dumma medan vi är dom förståndiga vi vet att bevara naturen.
#10 Håller inte med dig.
/Maria
#10: Mitt främsta mål och syfte med att vara i naturen är inte att anpassa mig och göra ditt liv så bra som möjligt. Jag vet, chockerande, men så är det.
Om du stör dig så mycket på att någon håller en rektangulär pryl av glas och metall, men tycker det är intellektuellt överlägset att ha ett rektangulärt papper och rektangulär pryl av plast och metall, så är det nog mer du som har lite att jobba på.
Hjälpmedel A: Åååååhh vad bra, användbart och intellektuellt!
Hjälpmedel B: Bläääää och vad ni förstör min upplevelse av att behöva se er…
Sedan är det självklart så att kunna använda karta och kompass är viktigt i vildmarken. Inte minst för att det aldrig får slut på batterier.
I övrigt tycker jag din argumentation är lika töntig som att KRÄVA att folk använder tändstål istället för tändstickor för alla vet ju att tändstickor inte fungerar om dom blivit för blöta och du tycker tändstickor är fula.
Mvh // Johan
#10: Min gissning är att du har dålig kunskap om hur mobilen kan bli ett fantastiskt hjälpmedel. Brukar vara så bland folk som blir för provocerade av något "nytt".
Mvh // Johan
Mobilen är ett utmärkt hjälpmedel ibland, fast ibland har man otur när det saknas täckning då är det bra att ha kunskap hur man använder karta och kompass.
Ska man på längre fjälltur är papperskarta nog ett måste att ha med sig om man är ovan vandrare.
#14: Ja, inga invändningar där. Men kartor kan laddas ner i förväg lokalt på enheten. GPS behöver ingen uppkoppling för att fungera.
Men en papperskarta har oändlig batteritid.
Fördelen med karta och kompass är att dom alltid fungerar, om man vet hur man använder dom.
Fördelen med mobila kartor och GPS är att man blir säkrare på var man faktiskt är, inte var man tror att man är.
Mvh // Johan
#15: Instämmer.
Man ska ju ta med den utrustning man känner sig mest bekväm med som man vet att den kan jag hantera.
#16: Ja. Och jag tycker dom kompletterar varandra, snarare än exklusivt utesluter varandra.
Mvh // Johan
2024 Far och son var vilse på fjället utan mobiltäckning, men det var ändå mobilen som blev deras räddning tack vare att man genom ny teknologi kunde spåra dem med en helikopter med den färska utrustningen MPDLS. Helikoptern hade tagits i bruk bara några dagar innan försvinnandet skedde.
Pappan säger nu att det kan vara bra för andra att veta att mobilen skall med på fjället även om man vet att det inte finns täckning där man befinner sig.
- Redigerat 2024-10-11 09:56 av Fornöga
#18: Nödsändare är annars mycket bra har jag hört och kostar mycket mindre än en ny Iphone.
2026 "Det är stora störningar i mobilnätet för Telenor och Tele 2 i delar av Jämtland och Härjedalen", skriver Expressen.
Mobilkunder kan varken ringa eller använda internet i området – där sportlovsbesökarna är många.
– Man är helt utlämnad, tänk om det händer något, säger Lasse, som är på skidsemester med familjen."---
Läste om tips att ladda ner kartor till mobilen när man inte helt kan lita på mottagningen. På så sätt har man karta tillgänglig, även papperskarta är alltid bra att ha.
Ut på tur aldrig sur!
Hur klarar man att vandra en vecka utan karta, mobiltelefon och GPS i vad som kallas "Sveriges sista vildmark", Ultevis fjällskog? Ja, det ville en vildmarksguide med fotograf ta reda på, kan ses på SVT Play från onsdag och fram till 1 september 2028.
Roligt att man vill riva mobilmaster och gnälla på tekniken, samtidigt som nya mobiler har stöd för täckning via satellit och Starlink. Främst för nödsamtal idag, men det lär nog snabbt breddas till mer normal användning också.
Kanske bara skulle sluta bestämma hur andra vill leva sina liv och semestra….
Mvh // Johan
#23 Nu har jag inte sett programmet ännu, men de medverkande verkar inte vilja välta några mobilmaster utan bara pröva på att klara sig på egen hand. I en inte alltför avlägsen framtid kommer det att ses som ett våghalsigt experiment att göra det de gör, förr var det rutin att kunna navigera sig fram i naturen genom att "läsa den" utan tekniska hjälpmedel.
https://www.vildmarksliv.nu/hur-du-navigerar-i-naturen-utan-gps/
- Redigerat 2026-08-31 14:55 av Fornöga
#24: Att lära sig det tycker jag är fantastiskt! Riktigt coolt och modigt och förmodligen väldigt spännande.
Jag syftade mer på "Riv mobilmasten vid Kebnekaise!", skriver Arpi […]".
Mvh // Johan
#25 Jaså, den! Ja, det var ju några år sedan- kanske har han ändrat åsikt sedan dess. Eller gått vilse…😏
Karta och kompass funkar alltid.
Ut på tur aldrig sur!
#27: Om man lärt sig använda det.. Annars är det ganska kasst.. :)
Mvh // Johan
#28: Det lär man sig redan i skolan, erfarna vandrare har alltid med sig det i ryggsäcken på samma sätt som på sjön papperskort och kompass om något skulle strula. Hört många som haft tekniska problem med GPS, mobil ute på fjällen och längs Östersjön.
Ut på tur aldrig sur!
Jag har alltid en kompass med mig.
Gammal vana😃
/Maria