Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettcykla
Läst 81 ggr
[anarki]
0

Cykeln i våra hjärtan -3 🚲

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En ny tråd om cyklar och utflykter/tips eller bara en tur på cykeln.

Fornöga
1

Cykeltråden (liksom hela Friluftsliv iFokus) har hamnat i malpåse, men cykelvänner, inte minst cykelnostalgiker, är välkomna till en fortsättning här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Markus, på cykeltur från Karlstad till Kina, är en bra bit på väg.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Markus Strömberg, 35, lämnade i mars Karlstad för att resa till Kina – på cykel. När SVT pratar med honom har han nästan trampat genom hela Turkiet. – Det är helt egoistiskt, för äventyret och för att se vad jag klarar, säger Markus Strömberg.
Herrgrå
1

Alex ska trampa jorden runt.

Ut på tur aldrig sur!

För två år sedan träffade vi Alex Hofvander hemma i Västerås i förberedelserna. Nu har han lämnat allt bakom sig för att cykla hela vägen ner genom Europa till Sydafrika, och sen vidare runt planeten. – Jag sliter som en hund när det kommer till backarna. För att de där watten hjälper inte så mycket när man ska cykla uppför. Jag har redan tappat tio kilo sen jag försvann hemifrån, säger Alex Hofvander, från en camping i Montenegro.
  • Redigerat 2026-07-23 07:24 av Herrgrå
Fornöga
2

"Hela Sverige cyklar", pågående kampanj.

Tanken är enkel men kraftfull: Cyklister från hela landet rullar mot samma mål – samtidigt. De startar från olika håll, följer tydliga rutter och ser fler ansluta längs vägen. Alla rullar de mot Stockholm och en 24-timmarsmanifestation
  • Redigerat 2026-07-31 20:55 av Fornöga
Fornöga
2

Vad gör man om man blir sugen på birre och carbonara? Man cyklar till Italien förstås! Åtminstone är det något fyra hälsingeherrar just nu gör.

https://www.sverigesradio.se/artikel/kompisarna-cyklar-till-italien-for-ol-och-carbonara

Fornöga
2

Hur mycket sliter den vardagliga användningen på cykelhjälmen? Det tänker forskare på Högskolan i Dalarna utröna.

https://www.sverigesradio.se/artikel/nar-du-bor-byta-cykelhjalm-och-skidhjalm-enligt-forskare