Långpromenad
Mälaren runt till fots är blaha blaha för Daniel, nästa år planerar han att gå från Kapstaden till bortre Sibirien.
"Jag vill gå längre och längre" säger han, men här tycker jag att han redan har gått för långt.
#0: Dagstur 😮
För den som inte vill gå fullt så långt: den 26 april varje år infaller promenadens dag utan större uppmärksamhet.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-04-26 15:30 av Fornöga
Att promenera på asfalt och grus kan ställa andra krav på fotbeklädnad än motionsrundan på skogsstigarna. Här är några expertråd.
Egen bild från Delsjöområdet.
Mitti i Göteborg tipsar om några långpromenadleder runt Göteborg som nog är välkända för de flesta vandrare i trakten.
#4: Vilken fin bild.
#5 Tackar! (Om du menar min. 😊)
- Redigerat 2023-10-30 12:46 av Fornöga
"Slow running" - på gränsen till rask promenad?
#7 En annan som fastnat för denna motionstrend.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han vandrar 70 dagar genom Sverige.
En stadspromenad är ju också en friluftsaktivitet. Göteborgaren Mikael kombinerar motion och kultur i sin föresats att vandra på samtliga 5240 registrerade gator i sin stad. Det första han gjorde var att skaffa sig ett par rejäla vandringskängor.
- Redigerat 2024-12-10 11:13 av Fornöga
En timmes promenad förlänger livet med sex timmar, enligt en forskarrapport från Australien. Skall man tro på det? 🤔
#11: Så ett par timmars promenad om dagen gör att man kommer att leva för evigt då? 😉😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Carmarino blir säkert över 100 år nu.
#14: Fornöga satsar på 130 år.
#15 Eftersom jag är pessimistisk lagd och numera bekväm av mig räknar jag med att förlora sex timmar av mitt liv varje timme jag inte rör på mig…🤦♂️
#13: Med tanke på att jag klarar att gå max en timme - med många vilopauser - så får jag vara glad om jag blir 85. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
”November Distance Challenge".
Kärrsjöns kultur och naturområde vid Landvetter flygplats.
Vandrade genom Sverige på 69 dagar.
Hawaii
Några tips på promenader i städer.
Bättre broddar eller så väljer man en annan väg tycker jag om man nu ska upp i en skidbacke.
- Redigerat 2025-02-27 17:01 av [anarki]
Värsta långpromenaden i tråden måste väl ändå vara denna?
"Året 1998 gick mot sitt slut, när den 29-årige brittiske före detta fallskärmsjägaren Karl Bushby stod på Chiles sydspets med 500 dollar i fickan och en idé som lät vansinnig", skriver Hemtrevligt.
"Han skulle gå hem till Hull i England, en resa på närmare 50 000 kilometer. Nu − 28 år senare − börjar han närma sig målet."---
#24: Det kan man verkligen snacka om promenad.
Ut på tur aldrig sur!
Erik från Åmål avverkar 200 mil till fots från Smygehuk till Treriksröset i sommar. 🥾
Ezio från Sundsvall går på tur från Nordkap till Sydafrika (Godahoppsudden kanske?) Han beräknar att vandringen skall ta tre till fyra år.
#26 Måns följer i Eriks fotspår.
https://www.sverigesradio.se/artikel/mans-kentta-springer-fran-treriksroset-till-smygehuk