Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettersemestertipsnyhetturism
Läst 60 ggr
Cojimar
2

Sveriges sju underverk

Sveriges sju underverk framröstade, skriver Allt om Resor (Expressen).

"I en ny Sifo-undersökning har svenskarna fått kora Sveriges främsta byggnadsverk. Vinnare var ringmuren i Visby – nästan en tredjedel (31 procent) av de svarande ansåg att den niohundra år gamla muren är Sveriges främsta byggnadsverk."---

"Närmast de sju kom i fallande ordning: Högakustenbron, Ale stenar, Turning Torso, Stockholms stadshus, Karlsborgs fästning, Globen, Bohus fästning, Ölandsbron, Kina slott på Drottningholm och Friends arena i Solna."---

https://www.expressen.se/allt-om-resor/nyheter/svenska-folket-har-valt-sveriges-sju-underverk/

Listan:

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Tvåhundra kilometer ovan polcirkeln, där norrskenet dansar på vinterhimmeln och midnattssolen lyser 50 dagar och nätter i sträck under sommaren, ligger Jukkasjärvi. Byn har en lång historia som mötesplats för folk från när och fjärran. Namnet Jukkasjärvi härstammar från ett samiskt ord som motsvarar ”mötesplats vid vattnet” och staden var historiskt en viktig marknadsplats. På Icehotel står mötet i centrum – mötet mellan Jukkasjärvibor och besökare, mötet av olika kulturer, mötet av natur och människa, mötet mellan is och kreativitet. Torne älv, med sina mäktiga 520 km, löper från de uråldriga fjällen i väst, ner till kusten i öst, där den mynnar ut i Bottenviken. Som den största av Sveriges fyra nationalälvar är den unik, tillika en av de sista outbyggda älvarna i Europa. Det är Torne älv som förser Icehotel med sin is på vintern – och när konsten och delar av hotellet smälter återgår vattnet till sitt ursprung.…
  • Redigerat 2022-05-21 14:47 av Cojimar
Carmarino
1

Av de sju underverken har jag bara sett tre. Av övriga 10 har jag bara sett hälften. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
0

#1 Ungefär samma här. Fast då är det flera ytliga iakttagelser, i bemärkelsen "sett". (Globen, Turning torso, Öresundsbron. )Och av de jag har besökt så var det många år sedan.

Saknar Uppsala högar på listan (om man nu kan se det som ett byggnadsverk) liksom Alvastra kloster, och det finns säkert fler.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-21 16:11 av Cojimar
Carmarino
1

#2: Ja, jag har bara "sett" de flesta av dem. Öresundsbron och Ölandsbron har jag dock åkt över, Regalskeppet Vasa har jag besökt, så även Ale stenar och Stockholms stadshus.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ