Sveriges sju underverk
Sveriges sju underverk framröstade, skriver Allt om Resor (Expressen).
"I en ny Sifo-undersökning har svenskarna fått kora Sveriges främsta byggnadsverk. Vinnare var ringmuren i Visby – nästan en tredjedel (31 procent) av de svarande ansåg att den niohundra år gamla muren är Sveriges främsta byggnadsverk."---
"Närmast de sju kom i fallande ordning: Högakustenbron, Ale stenar, Turning Torso, Stockholms stadshus, Karlsborgs fästning, Globen, Bohus fästning, Ölandsbron, Kina slott på Drottningholm och Friends arena i Solna."---
https://www.expressen.se/allt-om-resor/nyheter/svenska-folket-har-valt-sveriges-sju-underverk/
Listan:
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-21 14:47 av Cojimar
Av de sju underverken har jag bara sett tre. Av övriga 10 har jag bara sett hälften. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Ungefär samma här. Fast då är det flera ytliga iakttagelser, i bemärkelsen "sett". (Globen, Turning torso, Öresundsbron. )Och av de jag har besökt så var det många år sedan.
Saknar Uppsala högar på listan (om man nu kan se det som ett byggnadsverk) liksom Alvastra kloster, och det finns säkert fler.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-21 16:11 av Cojimar
#2: Ja, jag har bara "sett" de flesta av dem. Öresundsbron och Ölandsbron har jag dock åkt över, Regalskeppet Vasa har jag besökt, så även Ale stenar och Stockholms stadshus.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ