Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettrastplatsen-ot
Läst 496 ggr
[anarki]
2

Raststället 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ny tråd om allt möjligt.

[anarki]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hammock i en buss.

Fornöga
1

#1 Sorgligt att man inte får sova när man behöver det…😁

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2024-05-13 17:54 av Fornöga
[anarki]
0

#2: Ja det hade varit något att sätta upp sin hammock i en buss haha.

Fornöga
1

#3 Gör inga dumheter nu! 😁

Fornöga
1

Stranden eller skidbacken? Västerbottningarna har ett val att göra…😎

Det har varit varmt på många håll i landet under måndagen och det var en hel del som passade på att njuta i solen – både på badstranden och i skidbacken. – Det är det här man har längtat efter, säger Julia Vestman i Umeå.
[anarki]
1

#5: Kan tänka mig att det är skönt i backen när solen värmer.

Carmarino
2

#1: Det där är ju en hängmatta. En svensk hammock hade varit betydligt svårare att få med sig på bussen. 😊

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammock

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[anarki]
1

#7: I friluftslivet säger man både hängmatta och hammock, mer vanligt att säga hammock jag vet inte varför men alla saker nämns i engelska när det kommer till hängmatta.

Fornöga
1

Höger- eller vänstertrafik i spåret? I Göteborg har Härlandatjärnhängarna sin alldeles egna trafikinfarkt. 🙄

Arga leken var inte kul i tv på 90-talet och är ännu löjligare i skogen.
[anarki]
1

Kul att man sätter ut vattenbufflar som naturvårdare.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-har-varmdo-fatt-nya-bufflar-6.3.224269.63aeb8c24d

Tio indiska vattenbufflar på Hemmesta sjöäng. Vattenbufflar, bete, Hemmesta sjöäng, Värmdö, bufflar
Fornöga
0

#10 Ja, och intressant att fästingarna rår på dem.

[anarki]
1

#11: Ja fästingarna har mött sin överman mycket bra.

Fornöga
1

Dalsland har fått sitt första trafikljus. Det finns på berget Bläsen.

Tro det eller ej – men det finns inte ett enda trafikljus i hela Dalsland. Fram tills nu. Men placeringen av trafikljuset är inte på en trafikerad bilväg utan mitt ute i skogen. – Det här är vårt sätt att uppmärksamma människor på vad vi har att erbjuda, säger Julia Kvarnlöv, marknadschef på Visit Dalsland.
[anarki]
1

#13: Kul idé.

[anarki]
2

Hajade till vid dom svenska jordgubbarna på ICA Maxi idag.

Carmarino
1

#15: Trodde mynta var grönt. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[anarki]
1

#16: Det trodde jag med.

[anarki]
1
Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Fornöga
1

Magasinet Husvagn & Husbil tror att de kan ha hittat årets sommarplåga.

https://www.youtube.com/watch?v=qMZPiniMQK4

Bandet Skithuvve tyckte att alla som semestrar på camping behövde en egen kampsång.
[anarki]
1

#19: Ja jag postade den tidigare i vintras.

[anarki]
0

Ryggsäcken är packad, blir en påse med fast i den är det vatten och lite grillkorv.

Premiär för hammock för min del.

Fornöga
0

#21 Ut i klorofyllen och njut av sommaren! 👍

[anarki]
1

#22: Tack, ja det ska ju bli mer normala temperaturer nästa vecka så då får man passa på att testa innan hur hammock funkar.

[anarki]
1
En skabbvarg eller en vanlig hund? Ett mystiskt djur har fångats på film utanför Eskilstuna och teorierna om vad det kan vara varierar efter att en bild delats på sociala medier. Men nu kan länsstyrelsen ge klarhet i det hela. – Vi skulle tro att det högst troligen är en varg som är angripen av rävskabb, säger vilthandläggaren Markus Södling.
[anarki]
0
Redan tio dagar innan årets upplaga av Sweden Rock startar i Norje, hade flera rockare slagit läger på campingen. – Det finns inget som slår detta, säger Annika Andersson.
Fornöga
0

#25 Heja Norje!

[anarki]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Viken publik.

Fornöga
1

#27 Allsång på Skansen? 😁

[anarki]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

199 kr för Campingugnen och 70 kr st för knivarna på Lidl.

Carmarino
1

#29: Får man ha sådana knivar med sig numera? Trodde det var olagligt med kniv på allmän plats - om man inte är snickare. (Eller kanske även scout?)

[anarki]
1

#30: Svar ja, du får ha kniv om du bedriver jakt, fiske eller friluftsaktiviteter.

Carmarino
1

#31: 👍

[anarki]
2

Nog skönt att vi bara har huggorm, snok och hasselsnok.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1260612

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Carmarino
1

#33: Det måste ha varit en väldigt liten kvinna. Annars hade ormen inte kunnat svälja henne. Lite korkad rubrik att ormen svalde henne hel. Ormar sväljer alla sina byten hela. De kan inte varken dela eller tugga dem.

[anarki]
1

#34: Jo det är sant.

[anarki]
0

Efter Fortums cyanidutsläpp i Kumla så varnar kommunen för bad och fiske vid sjöarna Söderhavet och Nordsjön.

https://sverigesradio.se/artikel/efter-granskningen-nya-skyltar-varnar-for-fororeningar

Efter P4 Örebros rapportering om Fortums cyanidutsläpp i Kumla har kommunen gått ut med en avrådan till allmänheten.Nya skyltar har också satts upp i området ...
[anarki]
0

Det haglar här just nu kraftigt.

Fornöga
1

#38 Här har det varit en stor vädervariation för att uttrycka det milt, men nu har faktiskt solen strålat i flera minuter. 😎 Fast någon värme är det ju inte…

[anarki]
0

#38: Runt 13 grader här på eftermiddagen steg nu underkvällen till 15.

[anarki]
1

Han lånar ut stugor gratis till barnfamiljer som inte har råd.
https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-vill-lana-robins-stugor

Stugägaren Robin Johansen i Offerdal har under flera år lånat ut sina stugor till barnfamiljer som inte har råd med sommarsemester.I år upplever han extra ...
Fornöga
0

#40 👍

Carmarino
0

#40: 👍

[anarki]
1

Lunch hos yumyum i Västerås biff med grönsaker.

Fornöga
1

#43 Ser delikat ut! 😋

[anarki]
2

Västerås en trivsam stad, fast vädret var inte det bästa mellan 12-14 med regn.

[anarki]
1

#44: Ja det var gott.

[anarki]
1

Vill man inte gå eller i cykla i fjällen kan man alltid ta sig fram på hästryggen.

https://sverigesradio.se/artikel/oskars-udda-hastaventyr-rida-130-mil-i-fjallen

Oskar Öhrström vill bli först att rida 130 mil längs den svenska fjällkedjan.Ritten kommer ta två månader och börjar i Grövelsjön i norra Dalarna.Oskar ...
[anarki]
0
Mycket kan man säga om singelmannens utbud av livsmedel, men ointressant är det inte. Här är tio produkter man hittar i alla ensamstående mäns kök.
Fornöga
0

#48 Jag är rädd att det stämmer i åtminstone 50% i mitt fall…😏

[anarki]
0

#49: Visst jag köper brunsås ibland, hamburgerdressing så föredrar jag ett annat märke, frysta grönsaker köper jag ofta. Färdigskivad ost köper jag ibland.

men vem gör inte det liksom?

Fornöga
1

#50 Ja, det är sant. I mitt fall blir det ofta att jag kan upptäcka nudelpaket och såsförpackningar i skafferiet vars förbrukningstid har löpt ut för länge sedan- det är mest "bra-att-ha" som aldrig blivit just det…🤷‍♂️😏

[anarki]
1

#51: Jo även det händer mig.

[Hayabusa-0001]
2

#48 Nja, skulle tro att den är lite överdriven. Produkterna finns att köpa i många utförande i ”alla” livsmedelsbutiker, de är mkt vanligt förekommande. Så, de har nog en bred kundkrets.

[anarki]
2

#53: Ja och vissa produkter som nudlar äter ju många.

[Hayabusa-0001]
2

#54 Precis, det finns knappast en ”singelmannens hylla” i butiken 😉
Artiklar som dessa är nog bara till för att skapa lite heta diskussioner, gissar jag.

[anarki]
0

#55: Jo det verkar vara en skvallerblaska som söker klick.

Fornöga
0

#55 *Liite" träffad kände jag mig ändå av artikeln. 😳😁

• Redigerat 2024-06-16 10:21 av Fornöga
[anarki]
0

#57: Vem har inte köpt en burk ravioli eller en påse med pulversås.

Fornöga
0

#58 Nu blev jag sugen på ravioli- får nog skriva in det på inköpslistan för morgondagen! 😊

(OK, för att anknyta till friluftslivet så var ravioli en rätt bra rätt att ha med sig på vandringen, även om burken vägde mer än torrfodret.)

[anarki]
0

#59: Haha, var till Lidl förut, tittade just på klassikern Felix ravioli och köttbullar i gräddsås, jag saknar spagettiringar i tomatsås men har ett lager med pastaringar hemma så behöver bara göra eller köp tomatsås.

https://www.abcfoodservice.it/sv/pasta/divella-durum-vete-semolina-pasta-ringar-75-gr-500-x-24

Divellaringar kännetecknas av sin fina och fängslande storlek, köp online!
Fornöga
0

#60 😋

[anarki]
0

Förr var det ju mycket burkmat man hade med sig, färdig köttfärsås, spagettiringar, ravioli, köttbullar i gräddsås, färdig koktpotatis och så vidare.

Även idag läser jag om folk som har med sig det på tur eller i husbilen/husvagnen nog många av oss som är födda under1900-talet som är uppväxta med det när man är ute.

Även om frystorkad mat nu mer är standard.

Fornöga
1

#62 Jag brukade blanda burkmat och frystorkat på mina turer, hade det inte varit just för vikten så hade jag nog föredragit burkmaten. Kan tänka (och hoppas) att den frystorkade maten är mer välsmakande numera (mina vandringar med mat i packningen ligger en bit bakåt i tiden vid det här laget).

[anarki]
1

#63: Ja dagens frysmat är bra även om det är bra att ha med lite salt och peppar.

Fornöga
1

#13 Trafikljuset på berget Bläsen har vi skrivit om tidigare. Nu visar det sig att det tidigare i karriären posterade på Södermalm i Stockholm.

Dalslands första trafikljus togs från Hornsgatan på Södermalm
  • Redigerat 2024-06-17 09:32 av Fornöga
[anarki]
1

#65: En söderkis som flyttade till landet.

Fornöga
1

#66 Nog risk för att han får lappsjuka…

Fornöga
2

Stigarna är en del av vår kulturhistoria utan att bli riktigt erkända som det, menar tre forskare som kommit till tals i Forskning & Framsteg.

Många har en personlig relation till stigar. De förknippas med minnen från olika aktiviteter och åldrar. Inte sällan frammanar stigarna bilder från barndomen, när äventyret …
  • Redigerat 2024-06-18 10:58 av Fornöga
[anarki]
1

Trevlig/Glad Midsommar till er, ta det försiktigt med nubben (varannan vatten).

Hoppas ni får en fint väder med.

Fornöga
2

#69 Absolut! 😉

Och det samma till dig.

Carmarino
1

#69: Tack detsamma.

För min del blir det förmodligen "varje päroncider", för det är en av de drycker som brukar finnas på bordet. Det har inte förekommit alkohol på vårt midsommarfirande på mycket länge, och de gånger det gjort det har det varit väldigt måttligt. Ingen nubbe till sillen och inga snapsvisor alltså. 😊

[anarki]
1

Det blir alkoholfritt här.

Fornöga
2

Ingen sill och inga snapsvisor här, men någon nubbe skall jag väl kunna tvinga i mig.

Att hitta ett färdigt sånghäfte med alla de bästa snapsvisorna inför midsommarfesten
[anarki]
1

#73: Sill, kallrökt lax, laxröra, /säkert även lite prinskorv och köttbullar med) färskpotatis, gräslök och jordgubbar (jordgubbstårta) blir det här.

Fornöga
2

#74 Har inte bestämt menyn ännu, är inne på att slopa traditionerna och ta något annat i år. Färskpotatisen sparar jag i så fall några dagar. Möjligen blir det även jordgubbsfritt i år liksom i fjol. Möjligen kan jordgubbstårta i någon form vara ett alternativ.

Carmarino
2

#73: För vår del lär det bli ungefär som vanligt på midsommar. Firar hos min bror och svägerska, och där serveras det sill - som jag inte äter - och potatis, samt köttbullar och prinskorv - som jag äter. Till efterrätt är det glass och jordgubbar och senare serveras det jordgubbstårta till kaffet.

Fornöga
2

#75 Jordgubbar blev det- fast inte så många…😉

tlf02.jpg

[anarki]
1

#77: Tjusigt.

Carmarino
0

#77: Smaskigt. 😋

Fornöga
2

#78 #79 Och bäst av allt: det var två stycken i kartongen. 😉

[anarki]
1
Det kan vara svårt att få till det i sängen under semestern.Sexologen och barnmorskan Gunilla Larsson bjuder på tips.
[anarki]
0

En skärmflygare fick problem och åkte i backen vid Ale stenar.
https://sverigesradio.se/artikel/skarmflygare-ford-till-sjukhus-efter-stortlandning

En skärmflygare har kraschat vid Ale stenar. Personen är förd till sjukhus.Enligt räddningstjänsten som skickades till platsen fick personen inga allvarliga ...
[anarki]
1
Se bilderna • Skansen-Jonas flyktförklaring: ”De letar brudar”
Fornöga
1

Kul! Fast lite konstigt att de först inte verkade förknippa dem med Skansen-Jonas, verkar lite tillrättalagt…😉

[anarki]
1

#84: Ja, jag tyckte det med.

[anarki]
0

#82: Och idag var det en fallskärmshoppare som fick problem.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fallskarmsolycka-i-gryttjom-en-ford-till-sjukhus

En olycka inträffade vid 13-tiden vid Stockholms fallskärmsklubb i Gryttjom mellan Uppsala och Tierp. En person i 20-årsåldern har förts i ambulanshelikopter till sjukhus. Skadeläget är än så länge oklart.
[anarki]
0
Se när den thailändska mannen vaknar med en obehaglig överraskning i underkläderna.
Fornöga
0

#87 Jag som trodde att "ants in the pants" är det värsta man kan råka ut för…😏

[anarki]
0
Drömsemestrar och turistparadis - men vart vill svenskarna inte åka i sommar? Det har vi tagit reda på!
Fornöga
1

#89 Karlskoga. Vad skulle jag där att göra? 🤷‍♂️

[anarki]
1

Fotrallyt runt Mälaren genomfördes under helgen.
https://www.fotrally.se/

Maratonmarschen - Ett Fotrally
[anarki]
0
Skärmflygare från hela Sverige samlas varje år i Kittelfjäll för att flyga tillsammans. I år satte Kirunabon Johan Sjöström ett nytt svenskt rekord. Patric Grape är för första gången med skärmflygarna i Kittelfjäll då han nyligt tagit certifikatet. – Här om dagen tror jag vi var tio skärmar i luften samtidigt, säger Patric Grape.
[anarki]
0

#91: Dom går inte Mälarenrunt istället är det en bana som tar drygt 7 timmar att gå ett varv.

[anarki]
0
I slutet av förra veckan kom det in flera anmälningar till Region Gotland om tre husvagnar som dumpats och slagits sönder i ett skogsområde utanför Visby. Nu pågår städarbete på platsen och myndigheterna vill ha in tips om vem som är ansvarig för nedskräpningen.
[anarki]
0
En kvinna i Indonesien har hittats död i magen på en pytonorm.
Fornöga
1

Vi följer väl Anarki i hasorna till nästa rastställe? 🏃‍♂️

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.