Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettmat
Läst 72 ggr
[Jimmy.L]
2021-06-09 21:35
0

Picknick-pepp med ovanlig mat: granskott på chokladkaka

I år är det friluftslivets år och för att peppa människor att komma ut i naturen har Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala tagit fram en digital utflyktslåda som ska få människor att ge sig ut och äta picknick: med ovanlig mat på ovanliga platser.
https://sverigesradio.se/artikel/picknick-pepp-med-ovanlig-mat-granskott-pa-chokladkaka

I år är det friluftslivets år och för att peppa människor att komma ut i naturen har Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala tagit fram en digital ...
Fornöga
2023-05-14 12:19
1

Går picknicken mot en renässans? Det finns tecken i tiden för det!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Så blir matstunden i den elaka naturen lika god som skön. Läs Göran Lagers text här.
Fornöga
2023-05-14 16:53
0

Den 22 maj är det picknickens dag. I och för sig en måndag i år, men man kan ju tjuvstarta på söndag…😉

Recept på mat som passar till utflykt och picknick. Tänk på att hålla maten kyld med en kylklamp och i kylväska om du är ute en hel varm dag. Från Henrik Mattsson, kock.
Fornöga
2023-05-18 09:33
0

Gökotta i morse var en bra chans för den seriöse att generalrepetera inför picknickens dag den 22:e.😎

Vi firar Kristi himmelsfärdsdag till minnet av Jesus återuppståndelse som inträffade 40 dagar efter påsk. På Kristi himmelsfärdsdag kan man även fira gökotta, en tradition vanlig sedan början av 1900-talet. Då packar man picnickorgen och går ut tidigt på morgonen i hopp om att få höra göken gala. Vill man inte gå upp tidigt i […]
Fornöga
2023-05-20 08:57
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min far var en stor entusiast av att ta med familjen på utflykt, och jag minns att vi hade en Volvo duett med ett utdragbart bord därbak på bilen. Jag har alltid trott att det var standard för den bilmodellen, men när jag tittar på gamla bilder på Volvon hittar jag inte den faciliteten, så jag funderar på att det var farsans egen konstruktion (han var en Uppfinnar-Jocke). Hur som helst, jag skall skänka honom, och bilen, en tacksamhetens tanke på picknickens dag. 😊

Fornöga
2023-05-20 12:44
0

"Ordet picknick är hämtat från franskan och används med betydelsen ”uppdukat i det gröna”. I Sverige introducerades picknick med sin nuvarande betydelse av Fredrika Bremer i mitten av 1800 talet. Sedan dess har åtskilliga generationer på många sätt njutit av den medhavda måltiden med himmel som tak, porlande bäckar som högtalare och vinden som ventilation,"kunde man inhämta i SvD för 20 år sedan.

Att göra i ordning en picknickkorg och bege sig ut i naturen är kanske matens allra bästa krydda. Innehållet i korgen är inte det viktigaste. Välj däremot platsen med omsorg, önska dig det bästa av väder och omge dig med dina gladaste vänner.
Fornöga
2024-05-05 10:01
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På torsdag är det Kristi Himmelfärdsdag, tillika första metaredagen. utesovarnatten och gökotta.

Kort svar: Att anordna gökotta på Kristi himmelsfärdsdagen är en tradition som går tillbaka till slutet av 1800-talet. En gökotta är en ”tidig picknick en vårmorgon” som genomförs någon gång efter gökdagen. Ordet gökotta började användas 1869, men då var det olika dagar på våren t.ex. trefaldighetssöndagen som man syftade på. Första gången som det…
Fornöga
2024-05-22 07:50
2

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Fornöga
2024-06-04 12:44
1

Den som gillar att bege sig på picknick får ytterligare en chans i midsommarveckan, då Internationella picknickdagen infaller tisdagen den 18 juni.