Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etiketttips
Läst 53 ggr
[Jimmy.L]
1

Fornborgssafari på Öland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Statens Fastighetsverk har producerat den här filmen med rubriken ”Sommartips”.

Carmarino
2

Det gjorde jag på 1980-talet.
Hittade alla utom tre av de 19 fornborgarna. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
0

#1: Låter trevligt 👍

• Redigerat 2021-07-28 05:26 av [Jimmy.L]
Carmarino
2

#2: Det var det också. Besökte Eketorps fornborg varje dag, och sedan letade jag upp några av de andra resten av dagen. De flesta var inte så intressanta, och syntes knappt, så jag stannade inte så länge vid dem.

Eketorp var under uppbyggnad då. Eftersom jag var där så ofta lärde jag känna några av dem som jobbade där. Så jag fick vara med om lite saker som besökare oftast inte gjorde. Till exempel att försöka flytta getterna när de tagit sig in i huset där deras foder förvarades, och jaga in grisarna när de hade smitit ut på fältet utanför borgen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Som synes på bilderna var Eketorp lite "primitivare" 1980. Man hade bara byggt upp tre hus (ett fjärde var på gång), en del av ringmuren och precis påbörjat grunden till det som skulle bli utställningshall senare. Det innebar att man hade en väldigt bra överblick över borgen. Något jag kan sakna nu. Har dock inte varit där på väldigt länge nu, men har sett att det är många nya byggnader och en rejäl ringmur.

Då kunde man dessutom köra nästan ända fram till borgen. Det fanns inga parkeringsplatser, så man fick parkera på marken bredvid grusvägen som ledde upp till borgen.

Bild 1 visar grunden till utställningshallen, med de tre (och ett halvt) husen i bakgrunden. Skylten visar de tre olika faserna av bebyggelsen på Eketorp. Därifrån utgick de guidade visningarna av borgen.

Bild 2 är tagen inifrån den blivande utställningshallen och man kan se den port i ringmuren som ligger mittemot den stora porten som syns i filmen i #0.

Bild 3 visar de tre färdiga husen och hörnet i den blivande utställningshallen. Det togs i slutet av en guidad visning, som hölls av killen i snickarbyxor - en av de arkeologer jag så småningom lärde känna.

Bild 4 visar grusvägen som ledde fram till borgen, med borgen i bakgrunden. Bilden visar nästan samma vy som på bilden i videon i #0. Så där kan man se vilken skillnad det är på borgen då och nu.

Får ursäkta den dåliga bildkvaliteten, men fotona togs med en analog kamera (enda som fanns då), och de är sedan inskannade till digitalt format.

[Jimmy.L]
0

Intressanta ställen.

Carmarino
1

Ja, verkligen. Har foton på några av de andra fornborgarna också, men de är av ungefär samma dåliga kvalitet.

Fick för övrigt namnet "fornborgsfreaken" av dem som jobbade i Eketorp den sommaren, eftersom jag for runt hela Öland och letade fornborgar. 😄

[Jimmy.L]
0

#6: 😁

[Jimmy.L]
0

På måndagsförmiddagen började borgsafarit på Öland.

Det är nio personer tillsammans med en guide som ska cykla tolv mil och titta på Ölands södra fornborgar.

https://sverigesradio.se/artikel/borgsafari-med-cykel-pa-oland-for-galen-ide-att-inte-hoppa-pa

På måndagsförmiddagen började borgsafarit på Öland.Det är nio personer tillsammans med en guide som ska cykla tolv mil och titta på Ölands södra fornborgar."Vanligtvis ...
Carmarino
0

#8: Hade varit kul att veta lite mer om vilka borgar de besökte. Kanske det kommer något reportage så småningom.

[Jimmy.L]
0

#9: Får hålla utkik om det.

Carmarino
0

#10: 👍