Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikett: allemansrätten
Läst 429 ggr
[Göstage]
0

Entréavgift till naturen?

Ingvar Jundén, sakkunnig inom friluftsliv och naturturism hos Naturvårdsverket 2009–2020. skriver på Aftonbladet debatt att Allemansrätten hotas när allt fler börjar ta betalt för tillgång till naturen.

"Att allt fler sig ut i naturen är i grunden positivt men tyvärr kommer det nu allt fler åtgärder som inskränker allemansrätten.

Det handlar bland annat om att ”Södra Årefjällen” tänker införa avgifter för vandringslederna, (vilket Aftonbladet uppmärksammade den 3 juli) och att Funäsdalsfjällen har infört avgift för cykelleder.

Om man till detta lägger att det är allt vanligare med avgifter för skidspår och andra åtgärder som inskränker allmänhetens tillgång till naturen blir jag bekymrad."---

"Att betala för att vandra på leder som vi vill besöka på vår semester och inte ligger på vår hemmaplan kan tyckas inte vara ett så stort steg men tycker vi samma sak om det införs avgifter i våra hemmamarker?"---

Debattören: Allemansrätten hotad när allt fler tar betalt
  • Redigerat 2021-08-13 07:51 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Jag är tveksam om avgifter är rätt väg att få bukt med slitage och nerskräpning längs populära leder.

[Göstage]
0

#1 Ja, det finns en gråzon där.

Pdfskrift Naturvårdsverket.

[anarki]
1
Naturen i Jämtlands län lockar allt fler besökare, på gott och ont. Nu efterlyser Teres Gärdin, vd på Jämtland Härjedalen Turism, en diskussion om hur naturen ska hålla för besöksnäringen. – Går du på en nöjespark får du betala ett inträde. Naturen här är forfarande gratis, min fråga är om den ska vara det?
[anarki]
0

Destination Vemdalen anser att Allemansrätten är viktig men man måste ta hänsyn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/vemdalen-lanets-storsta-destination

Destination Vemdalen har vuxit och är länets största turistdestination. Men ska man expandera mer måste man ta mer hänsyn, menar Anna Hansson, vd på destinationsbolaget.
Fornöga
1

#3 Teres Gärdin, vd Jämtland Härjedalen Turism, tar på GP debatt upp frågan om finansiering för återställande av slitaget på känslig natur som i vissa fall blir följden av massturism i kombination med allemansrätten. Att frågan tas upp av turismintressen visar hur akut läget har blivit på sina håll.

Bara i Jämtland Härjedalen finns det cirka 4 000 kilometer vandringsleder. Leder som vi som bor här gärna använder, men som också är en stor reseanledning för besökare. Lederna och naturen nyttjas som aldrig förr, och så ser det ut i hela Sverige. Vår svenska natur har blivit kärnresurs i den växande besöksnäringen och en viktig del i den attraktivitet som lockar vid inflyttning och näringstillväxt."---

"Tyvärr känner jag osäkerhet och tvivel när jag ser hur vi bygger upp en slitageskuld som kommande generationer riskerar att få ta över, om vi inte inser allvaret. Redan i dag är situationen så allvarlig att tillträde till vissa delar av vår natur helt förbjudits, eller temporärt stängts av, då naturen inte fått tid för återhämtning. Det så viktiga underhållet har helt enkelt inte funnits på plats. Underhåll kostar pengar, resurser som inte finns eftersom både besökare och det offentliga betraktar naturen som en fri tillgång. Ett skäl till detta är den så laddade allemansrätten, en rättighet men lika mycket en allemansskyldighet. Vi ska vara stolta över allemansrätten, som blev en grundlagsskyddad rätt 1994. Vi ska värna om den och bevara den.

"Allemansrätten skrevs i samband med den så kallade Fritidsutredning som genomfördes 1940 med syfte att ge tätortsbefolkningen bättre möjligheter att komma ut i naturen. Inte visste lagstiftaren då att vi många år senare skulle nyttja naturen på alla de sätt som vi gör i dag."---

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Lederna och naturen nyttjas som aldrig förr, och så ser det ut i hela Sverige. Vår svenska natur har blivit kärnresurs i den växande besöksnäringen och en viktig
Fornöga
1

HBL uppmärksammar i en premiumartikel att Saltsjöbadens Golfklubb tar betalt för nyttjande av deras skidspår.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I Sverige blir allt fler skidspår avgiftsbelagda då konstsnöspår upphäver allemansrätten. 
Fornöga
0

"Det är rätt och rimligt att turister som belastar ett närområde bidrar till underhåll och städning", skriver norska VG:s ledarsida. Man ser även gärna parkeringsavgifter och någon form av entré vid mycket frekventerade turistmagneter.

Det er rett og rimelig at turister som belaster et nærområde bidrar til vedlikehold og renhold.
[anarki]
0

#7: i Sverige hoppas jag man undviker avgifter, möjligt att man ska betala för ved eller frivillig avgift till en förening som sköter om en vandringsled.

Fornöga
0

#8 Jag tror frågan är mer levande i Norge, med en bred politisk enighet (bara frp är emot) för en turistskatt/besöksbidrag.

För några år sedan hintade Socialdemokraterna i Sverige om ett förslag på turistskatt, kallad tillväxtpeng. När Magdalena Andersson, då finansminister, fick frågan i riksdagen om förslaget förnekade hon att det fanns några planer på en sådan turistskatt, och det verkar ha runnit ut i sanden.

Under ett besök i Sälen presenterar Socialdemokratiska riksdagsledamöter från näringsutskottet en ny politisk idé. Syftet med idén är att stärka hela landets utveckling där turismen kan vara med och bidra till investeringar för tillväxt och satsningar i den lokala orten.
  • Redigerat 2024-02-05 14:10 av Fornöga
[anarki]
1

#9: Jo Norge har ju andra lagar än oss men man skulle kunna låta utländska besökare kunna betala en turistskatt men då måste allt gå till underhållet av lederna. Samtidigt tycker jag alla ska kunna ha råd att njuta av vår natur jag är väldigt osäker om avgifter är rätt väg även om det skulle behövas.

[anarki]
1

Pressmeddelande från Tyresta nationalpark:

”Som ett 2-årigt pilotprojekt med start i början av februari inför Tyresta Nationalpark parkeringsavgift vid huvudentrén i Tyresta by. Kostnaden blir maximalt 50 kr/dygn.

Kostnaderna för underhåll av parkering och kringliggande infrastruktur har ökat och tar en betydande del av våra resurser i anspråk. Intäkterna från parkeringen gör att vi kan använda en större del av våra begränsade förvaltningsmedel till det rörliga friluftslivet, djurhållningen på Tyresta gård och viktiga naturvårdsinsatser.
Vi tror också att en effekt av parkeringsövervakning med väktare dygnet runt är att nedskräpningen runt parkeringen minskar och att tryggheten för nationalparkens besökare ökar.

Av klimatskäl vill vi uppmuntra våra besökare att vandra, cykla eller åka buss hit, det går SL-buss hela vägen till Tyresta by. Övriga parkeringar i Tyresta är fortsatt avgiftsfria."

Källa Facebook.

Fornöga
0

#11 De verkar kunna konsten att ta betalt: 1200:- per person för en kvällsvandring i reservatet till exempel, låt vara inklusive ekologisk middag, låter dyrt liksom deras övriga arrangemang.

https://www.tripadvisor.se/AttractionProductReview-g189852-d20942787-Evening_Hike_in_Tyresta_National_Park-Stockholm.html

• Redigerat 2024-02-07 08:24 av Fornöga
[anarki]
1

#12: Jag blev nyfiken och kollade nu det är ett privat företag som inte är kopplad till Tyresta nationalpark.
https://www.stockholmnature.com/stockholm-hiking-tour-evening

Top-rated guided hiking tour in Stockholms National Park. Join an adventurous group of outdoorsy hikers to explore Tyresta National Park.
Fornöga
0

#13 Bra det! 👍 Fast det låter ju konstigt om de kan förlägga betalbelagda vandringar i reservatet utan ägarstiftelsens godkännande eller delaktighet. 🤔

[anarki]
0

#14: Det finns nog ingen lag mot det så länge dom följer allemansrätten och dom redler som finns för Tyresta nationalpark.

[anarki]
1

Skogsägaren Holmen vill ta betalt för tex vindskydd, elljusspår och grillplatser.
https://www.jaktjournalen.se/holmen-kraver-markhyra-for-leder-och-vindskydd/

Vad ska friluftslivet kosta? Det är frågan sedan skogsjätten Holmen nu kräver markhyra för befintliga elljusspår och vindskydd.
[anarki]
1

Ska du bestiga Mount Fuji i Japan måste du nu mer betala för att göra det.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-maste-besokare-betala-for-att-bestiga-mount-fuji

Den populära turistdestinationen Mount Fuji i Japan har länge lockat besökare från världens alla kanter. Men nu inför landet ett biljettpris om man vill nå bergets topp, för att försöka motverka nedskräpning och trängsel.
[anarki]
0

Turistskatt har åter igen föreslagits och Kiruna kommun tycker det är en bra idé.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/darfor-vill-kiruna-kommun-kunna-beskatta-turister

Kiruna är en av tillfrågade turistkommuner som är positiv till att införa en beskattning av turister i någon form. – Det är ett sätt att få fler att acceptera besöksnäringen, säger Emilia Töyrä (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.
[anarki]
0

#18: Politikerna är inte överens om en turistskatt skulle vara bra eller dålig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/varannan-turistkommun-vill-beskatta-turister-tror-inte-nagra-kronor-avskracker

Hälften av landets främsta turistkommuner är positiva till att införa någon form av beskattning för dem som besöker kommunen som turister. Det visar en enkätundersökning som SVT Nyheter har gjort. – En besöksnäringsavgift eller en turistskatt skulle kunna vara ett väldigt bra bidrag till fortsatt utveckling, säger Hans Unander (S), kommunstyrelsens ordförande i Malung-Sälens kommun.
[anarki]
0

#19: Det är olika åsikter bland gästerna på en camping i Orsa om vad dom tycker om att betala en turistskatt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vissa-resmal-skulle-do-sa-tycker-besokarna-i-orsa-om-turistskatt

Är svenska turister för eller emot att införa turistskatt? SVT Nyheter Dalarna frågar några turister på en camping i Orsa – där åsikterna går isär.
  • Redigerat 2024-07-15 06:14 av [anarki]
[anarki]
0
Åsikterna om en turistskatt går isär bland turister och Kirunabor som väntar på att tåget ska gå. En som är positiv är Patrick Kennedy från Australien. – Det låter helt rimligt, säger han.
[anarki]
1

#21: Jag är i mot en turistskatt, det slår mot dom som inte har så mycket pengar.

Fornöga
1

#22 Instämmer.

[anarki]
0
Åre och många andra turistkommuner vill se en turistskatt. Men är turisterna villiga att betala för sig? I Åre är meningarna högst delade.
[anarki]
0
I Sotenäs kommun är det politiska styret positiva till att införa turistskatt. Men vad tycker besökarna? – Det kan ju vara en nackdel för de som inte har råd till att turista om det blir massa skatt, säger turisten Marie Andersson.
Fornöga
0

Många som ivrar för turistskatt just nu. Hoppas att de är beredda att betala en slant när de själva åker någonstans…🤔

Ledningen för Falkenbergs kommun är positiv till att en turistskatt ska kunna tas ut från besökare, det visar en enkätundersökning som SVT gjort. – Det handlar om att behålla, men även utveckla det turistområde vi har, säger Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande.
[Hayabusa-0001]
0

Varför inte? Lite skatt för sommargäster t ex? Jag är inte emot det.

[anarki]
0

#27: Jag tycker inte det, vi har nog med skatter i det här landet. Då kan man lika bra betala skatt så fort man passerar Länsgränsen.

Fornöga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#27 I så fall måste det nog organiseras noga. Risken är annars att bondfångare kommer att hänga på utländska besökare och kräva dem på olika former av avgifter.

Och de flesta kommuner med självaktning försöker ju locka till sig turister, samtidigt som det "gnälls" över att folk nappar på locktonerna och kommer dit. Hur många av de som protesterar vid solkusten har inte sin utkomst av turismen, direkt eller indirekt?

Men visst skall man betala för sig "där det hör till" , det gör vi ju också med entréavgifter till museer och andra sevärdheter.

Den här artikeln i SvD tycker jag visar såväl för- som nackdelar med massturismen. Själv har jag inte drabbat så många turistorter med några besök. Visst har jag varit i Venedig och på franska Rivieran, men det var över 60 år sedan, så det är nog glömt och förlåtet nu.😉 Och jo, det var så sant- jag var ju i Normandie för tjugo år sedan.

KOMMENTAR. Massturismen kan vara både räddning och undergång. Hatad av lokalbefolkningen som inte får rum på bussen till jobbet – men också ett ekonomiskt måste för vissa. Josefin de Gregorio djupdyker i turismens komplexa ekosystem.
[anarki]
1

#29: Instämmer med dig, sen när man lyssnar på kommunerna som vill införa en turistskatt så vill dom lägga det på eftersatta vägar och vatten och avlopp som dom borde ha åtgärdat långt innan, men istället tycker kommunerna att turisterna ska betala för det eftersatta underhållet. Ska man nu ha en turistskatt ja då ska dom pengarna öppet redovisas vart dom går till och inte till vägar eller VA utan till att förbättra för turisterna som besöker kommunen.

Först måste man utreda hur det slår mot turistnäringen, nu när man rev STF-stugan i Jämtland tappade man över 8.000 övernattningar. Sen måste man se hur det påverkar folks ekonomi alla har inte råd att resa utomlands och för det tredje hur ska skatten formas, alla sover inte på hotell eller campingar det finns privata uthyrare och människor som bor i sina husvagnar eller husbilar längs vägarna eller i tält.

Fornöga
0

#30 Ligger mycket i det!

(Lite OT så lider jag med de utländska turister som gästar vårt land och utsätts för frågor från journalister som nästan får dem att framstå som parasiter.)

[Hayabusa-0001]
1

Sommargäster betalar skatt där de är skrivna, inte där de ”sommarbor”.
Det i sig kan skapa en del frågor.

Så klart ett dilemma med turism, vi har på Kullaberg t ex haft problem med ”vild camping” och nedskräpning.
Å andra sidan står det nog inte högst på ”to-do-listan”.
Elda trädgårdsavfall, korkar i plast m.m. däremot 😉

[anarki]
2

#32: Då är det väl nästan bättre att införa fastighetsskatten igen. Fast då kan det ju slå mot samma kommuner som kräver "turistskatt" att folk väljer storstäderna.

Skräp i naturen förekommer tyvärr överallt så jag tror inte en skatt skulle motverka det,

Låt dom kommuner som inte vill ha turism riva hotell och plocka bort campingar och naturreservat så får vi se hur det går, min gissning är att dom förlorar mer på det.

[anarki]
1
Turistskatter förekommer på flera håll i Europa och har under senare tid blivit en het fråga i Sverige. Flera kommuner ställer sig positiva till förslaget, men det möter också motstånd. – Jag tycker det är en ganska dålig idé, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till SVT.
  • Redigerat 2024-07-19 11:35 av [anarki]
Fornöga
0

Man blir ju lite betänksam när man läser att 7000 personer "besegrar" Kebnekaise per säsong. Klart att det medför viss nedskräpning och slitage på naturen, men det som jag, kanske lite OT, funderar över är naturupplevelsen. Massvandring på Keb och köbildning upp till Everests topp- hur kul kan det vara? 🙄

[Hayabusa-0001]
0

#33 Den gamla fastighetsskatten var statlig och är ersatt av en kommunal avgift (skatt):

”Fastighetsskatten på bostäder avskaffades den 1 januari 2008 och ersattes då av en kommunal fastighetsavgift. Vid deklarationen 2025 är avgiften för småhus maximalt 9 525 kronor.”

Jag är ingen förespråkare för fler eller ökade skatter, men visst kan det ställa till med en del problem.

[Hayabusa-0001]
0

Gratis är gott, kan man väl sammanfatta det med.
En frivillig avgift som skulle kunna gå till t ex städning är nog ingen intresserad av.
Det är så det är.

[Hayabusa-0001]
0

Sommarboende är en slags fritidshusturister som är en osynlig befolkning. De åker till sina stugor, använder kommunala tjänster, handlar på orten, engagerar sig i lokalsamhället m.m. Samtidigt syns de inte i det system som använder folkbokföringen för att fördela samhällets resurser.
Man får ta det söta med sura, men det finns saker här att fundera över.

[anarki]
0

#37: Sörmlandsleden finansieras helt av frivilliga bidrag.

Jag tror att när man minskade anslagen till skötsel av naturreservat så blev säkert många kommuner lite buttra över att man fått ökande kostnader i form av städning.

#38 Sommargästerna är inte problemet, utan det är att kommunerna inte hunnit bygga ut reningsverk och vatten för att försörja invånarna. Man dras med en underhållsskuld som man inte hinner ikapp.

[Hayabusa-0001]
0

#38 De syns inte i folkbokföringen, det är ett dilemma.

[anarki]
0

Sotenäs vill vara första kommunen som inför turistskatt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dR45wo/sotenas-vill-infora-turistskatt

Sotenäs kan bli nya Venedig. Västkustpärlan är den första kommunen i Sverige som vill gå i Sydeuropas fotspår och införa en turistskatt. – Jag tycker det är he
[anarki]
1
Turism kan bidra till regional utveckling.
Fornöga
0

#41 Även Rom kan följa i Venedigs fotspår: den som vill gå de nio trappstegen upp till Fontana di Trevi kommer att få betala två euro om ett förslag till stadens ledning går igenom.

Själv skulle jag inte avskräckas att betala för det, men nog förtar det väl en del av spontaniteten i upplevelsen? 🤔

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Fornöga
1

Från och med nästa år får brittiska turister som besöker EU-länder betala 80 kronor för aviseringsfrihet, medan motsvarande avgift för EU-medborgare som besöker Storbritannien blir cirka 135 kronor. Gissningsvis slukas inkomsterna av administration och lär inte komma det rörliga friluftslivet till del i någon större utsträckning…🤔

Svenskar som reser till Storbritannien kommer från och med april nästa år behöva betala en avgift på drygt 130 kronor för viseringsfrihet, till följd av ...
[anarki]
1

Sista chansen med längdåkning i Vemdalen i vinter sen får du betala.

https://sverigesradio.se/artikel/slut-pa-gratis-langdakning-i-vemdalen-sa-mycket-far-du-betala

Under den här vintern är det sista chansen att åka längdskidor gratis i Destination Vemdalen.Skistar har sagt upp avtalen för att sköta längdspåren och ...
  • Redigerat 2024-09-12 15:51 av [anarki]
Fornöga
0

Massturismen i sin nuvarande form är ohållbar, anser Håkan Boström på GP:s ledarsida.

Turismen har fungerat så länge den varit förbehållen ett begränsat antal. När allt fler har råd att turista riskerar turismen som fenomen att kollapsa. Alternativt måste den göras så dyr att den åter bara blir möjlig för fåtalet.
[anarki]
0

#46: Beror lite på, mindre orter och öar är det säkert ohållbart.Storstäder kan svälja många människor.

Fornöga
1

Norska Ornes med sin berömda stavkyrka som står på Unescos världsarvslista är ett populärt turistmål. I år minskade dock antalet besökare, vilket lokalbefolkningen ser som positivt.

Källa

I fjor var lokalbefolkninga frustrerte over turistar som gjekk på do i hagane deira. I år jublar dei over færre turistar og ein meir behageleg sommar i den vesle bygda.
  • Redigerat 2024-09-28 10:19 av Fornöga
Fornöga
1

#48 Lite paradoxalt att Unescos världsarvslista som skall bidra till skydd av unika objekt också bidrar till större slitage i många fall. (Det är ju dessutom medlemsländerna själva som nominerar sina egna kandidater.) 🤔

• Redigerat 2024-09-28 10:25 av Fornöga
Fornöga
1

Norska regeringen flaggar för att kommuner skall kunna ta ut boendeskatt för turister, rapporterar E24.no.

Regjeringen vil innføre en ny ordning for turistskatt. Den blir åpen for alle kommuner, og de kan ta inntil 5 prosent i avgift for overnatting. NHO, Frp og Høyre er skeptiske.
[anarki]
1

#50: Det kan bli spännande, speciellt dom som vill införa det i Sverige kommer att följa det noga hur det utvecklar sig.

[anarki]
0

Götene kommun har frivillig avgift får husbilar och ska nu utvärdera det.
https://www.hallekis.com/xx240905b.htm

Hällekiskuriren, lokaltidningen för Hällekis med omnejd. Lokala nyheter i sammandrag, annonser, artiklar och reportage som uppdateras varje dag. Ett försök med en lokaltidning på Nätet om Hällekis och dess närhet som skall spegla vad som händer i bygden vad det gäller allmänna nyheter, kultur, historia, turism, evenemang, med andra ord allt som kan vara av intresse för lokalbefolkningen och även de som av någon anledning har anknytning därtill.
[anarki]
0

Idrefjällen, Grövelsjöfjällen och Sälenfjällen tittar på en avgift av besökarna som då får tillgång till kollektivtrafiken med mer.

Kan Idrefjällen, Grövelsjöfjällen och Sälenfjällen konkurrera med internationella besöksdestinationer – utan en besöksavgift? SITE Mobility har tagit...
[anarki]
0

Nästa år blir det turistskatt på Kanarieöarna.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Fornöga
0

#55 Två spänn per övernattning verkar överkomligt och kritikerna hävdar tydligen att det kostar mer att administrera skatteintäkterna än vad man får in på dem. På andra håll kan skatten däremot vara högre.

https://www.aftonbladet.se/tagg/turistskatt

• Redigerat 2024-12-13 08:55 av Fornöga
[anarki]
0

#56: Ja det var billigare än jag trodde, jag gissar att dom kommer få höja den minst 10-15 kr natten.

[anarki]
0

Nya förbud i Spanien du får inte ha sex i vattnet.

Striden kring solstolar och parasoller fortsätter i Spanien. Nu går staden Agaete på Gran Canaria i bräschen – och presenterar en rad med nya förbud. Bland annat förbjuds sexuella aktiviteter i vatten, skriver La Provincia.
Fornöga
1

#58 Allt roligt vill dom förbjuda. 🤦‍♂️

[anarki]
1

#59: Ja vi får fixa en orgie på stranden.

[anarki]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Camparna på Teneriffa blev innan jul bortkörda från parkeringar efter polis varit där och sagt till dom.

• Redigerat 2024-12-26 10:25 av [anarki]
[anarki]
0

Lida söder om Stockholm tar nu betalt för skidåkning, sen i somras kostar det även 30 kr natten för att tälta på deras tältäng.

Trots en mild vinter och brist på kraftigt snöfall ligger snön tjock på konstsnöspåret på Lida. Fri åkning gäller för den som är villig att betala för ett dagpass – samtidigt som man bidrar till att konstsnöspåret byggs ut till nästa säsong. Tullinge Botkyrka
  • Redigerat 2024-12-27 18:37 av [anarki]
[anarki]
0

Vid isbanan i Tavelsjö utanför Umeå tar föreningen som skottar isen en frivillig avgift för att täcka kostnaden.

Isbanan i Tavelsjö utanför Umeå har blivit ett populärt utflyktsmål. Och det varma vädret har slipat isen under julhelgen. – Det är fantastiskt att åka här, säger Mikael Stenlund som åkt ända från Skellefteå för att åka skridskor på Tavelsjön.
[anarki]
0

Nu måste du betala om du ska åka skidor vid någon av längdspåren som Stockholm Stad sköter.

Från och med 2025 kostar det pengar att åka skidor i Stockholms stads konstsnöspår. Nu är den tidigare frivilliga spåravgiften obligatorisk.
[anarki]
0

#54: Nu ska flera forskningsinstitut studera om turistskatter.

Turistskattens vara eller icke vara är en omdebatterad fråga. Nu ska flera forskningsinstitut, där en av dem är Mittuniversitetet, studera frågan närmare. Det skriver Mittuniversitetet i ett pressmeddelande.
[anarki]
0

Skolor i Bollnäs har inte råd med avgifter till skidspår och badhus, men kommunen kommer inte sänka avgiften.

Flera skolor i Bollnäs kommun ändrar hur och när barnen får tillgång till bland annat skidåkning och simundervisning. Det på grund av kostnaderna för att ...
[anarki]
0

Det här med turistskatt sprider sig, Thailand kan införa en turistskatt på 300 baht

Fornöga
0

"Hälften av landets mest populära turistkommuner ställer sig positiva till att införa en skatt för besökare, enligt en undersökning SVT gjorde i somras", konstaterar Expressens ledarsida, som inte tycker att det är någon god idë.

Det är fullsmockat i skidbackarna. Stockholmarna väller in. Men en turistskatt är inte en bra idé.
[anarki]
0

#68: Undrar om dessa kommuner som vill ha turistskatt skulle gilla att andra kommuner tar turistskatt av deras invånare när dom behöver åka för tex vård eller jobb.

Fornöga
0

#69 En och annan av dessa kommuners talespersoner susar säkert nedför backarna i Åre utan en tanke på att betala extra för det, utöver de pengar man sätter sprätt på till gästkommunens fromma…😏

[anarki]
1

#70: Ja så är det. Roligt med att det är många från vänstern som tycker det borde införas turistskatt när dom klagar på att många barnfamiljer inte har råd med semester, är ju främst dom som blir drabbade.

Fornöga
1

#71 Apropå vänstern och turistskatt…🙄

Turisterna vallfärdar till Åre för att lägga tyngden på dalskidan. Det bör de inte göra gratis, menar bygdens politiker. – Det är inte rimligt att vi ska ta all
[anarki]
1

#72: Dom är galna.