Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikett: mat
Läst 267 ggr
[Jimmy.L]
1

Korvkalas på turen

Här kommer ett recept på en parisare med bröd, perfekt för utflykten.

https://www.utemagasinet.se/artiklar/nyheter/20220120/korvkalas-pa-turen/

Korv med bröd, det är ju så enkelt. Och gott. Men lite trist? Vi bad vår kock Sussi bjuda till korvkalas för hela familjen. Här kommer ett recept på en paris
Fornöga
1

Ingenting är så gott att det inte kan bli ännu godare. Gäller även grillkorv.😉

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Grillproffset Per Ehrlund går all-in med läckra tillbehör.
Fornöga
1

Utan att ha sett någon statistik på det gissar jag att korven fortfarande är favoriträtten vid grillandet över lägerelden. En nyutkommen bok tipsar om korv på längden och tvären.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Tips på korv och bröd Kokbok, korv och bröd, Cool Cats’ Hot Dogs, ketchup, Alperna, Göteborg, toppings, tillbehör, baka,
[anarki]
1

#2: Mötte några tyskar på Nåttarö dom grillade korv såklart. Men korv är nog enklast att ha med.

[anarki]
0
Grattis, korvälskare – idag är eran dag. Och oavsett om du gillar kokt, grillat, bamse eller till och med ost och bacon så är det här alla korvars dag. ...
[anarki]
1
Ledningen på livsmedelsföretaget Kavli, som tillverkar 80 procent av all svensk senap, har under fredagen suttit i krismöten efter att ha fått sin kylanläggning utdömd, rapporterar Skånska Dagbladet.
[anarki]
1
Livsmedelsföretaget Kavli stannar i Eslöv och planerar att på sikt byta ut kylanläggningen som använder ammoniak, rapporterar Skånska Dagbladet.
Carmarino
1

#7: Letade efter den här tråden, när jag skulle skriva om att senapstillverkningen blir kvar i Eslöv, men jag hittade den inte så jag fick skriva på Julen iFokus istället. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
1

#8: Jag halkade in här före dig.

[anarki]
1

Fortsätter på temat korv, större efterfrågan på korv i USA.
https://omni.se/okat-sug-pa-korv-i-usa-en-rod-flagg-for-ekonomin/a/dRJkzO

Att efterfrågan på korv ökar kan vara en varningsflagg för konjunkturen. Den slutsatsen drar Federal Reserve i Dallas av en konsumentundersökning, skriver NBC News.
[anarki]
1

Gitarristen Mappe Björkman släpper en egen hantverksmässigt framställd korv.

Premiär för korven bli den 12:e och 13:e september på restaurang Bröderna Olssons Garlic & Shots i Stockholm.

https://www.rocknytt.net/intervjuer/176957-mappes-korv-of-doom-candlemassgitarristen-gor-egen-korv-fran-grunden

[anarki]
2
Finländarna konsumerar cirka en miljon grillkorvar om dagen – och mest korv äts det på midsommaren. Näringsterapeuten…
[anarki]
0

Slakthuset släpper begränsat sortiment av bayerska korvar. Korvarna kommer främst att hittas hos ICA och Hemköpsbutiker i Mälardalen.

https://www.mynewsdesk.com/se/gourmet-food/pressreleases/slakthusets-slaepper-nya-produkter-i-dagligvaruhandeln-exklusiv-kollektion-av-autentiska-bayerska-korvar-3342362

Gourmet Food´s varumärke Slakthusets släpper nya produkter i dagligvaruhandeln – exklusiv kollektion av autentiska bayerska korvar.
[anarki]
2
Under hösten lanserar Lithells en ny förpackningsdesign på hela sitt korvutbud. Med en enkel, tydligare och mer färgstark design med budskapet ”En lättsam...
[anarki]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad sägs om en korvgryta.

Fornöga
1

Här har det precis varit korvfestival, så det passar ju bra. 😋

[anarki]
1

#16: Kul att korven får lite uppmärksamhet.

Carmarino
1

#15: Tyvärr verkar inte receptet finnas kvar. Bloggen har ny adress och på den finns inget recept på korvgryta.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
0

#18: Synd, för den såg god ut.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#19: Ja, det tyckte jag också (förutom vitlöken och löken). Fast man kan nog "höfta" sig till receptet om man vill. Här är mitt förslag till recept:

1 burk krossade tomater (ca 500 g)
ca 4 dl vatten + en tärning kycklingbuljong, eller motsvarande mängd fond
En halv ring falukorv, tärnad
En liten rödlök, skivad
100 g riven ost
1 liten förpackning körsbärstomater
2 dl creme fraiche
Salt och peppar efter smak
1 tunt skivad klyfta vitlök
300 gram spagetti

Låt allt sjuda under lock ca 10-15 minuter, rör om då och då
Toppa med hackad persilja och riven ost.

Har rätt stor erfarenhet av att laga "pasta allt-i-ett" så jag vet att man kan variera rätt mycket. Brukar göra en variant enligt bifogat recept, men jag improviserar rätt mycket. Eftersom jag inte tål svamp så bra så utesluter jag den (men har gjort den några gånger på burkchampinjoner, som jag tål bättre). Ibland tar jag gul lök, men oftast lökpulver. Blandade i kikärtor en gång, och det blev också gott. Har gjort den på annat än färs också, så det går alldeles utmärkt att använda korv istället, antingen stekt eller rå.

[anarki]
1

#20: Tack för receptet.

[anarki]
1
För fjärde året i rad presenterar Circle K sin kartläggning över svenskarnas korvvanor och preferenser. Årets upplaga av Korvkartan visar att svenskarnas...
[anarki]
2
Krämig ost- och baconkorv bäst i klassen.
[anarki]
1

Lite tillbehör till korven.

[anarki]
1

#22: God men mättsam tur jag delade upp dom i tvåpack

[anarki]
2

Skansen idag med några vänner och man kan grilla korv där

[anarki]
0
Atria i Sköllersta tog hem flera smakpriser i chark-SM.Trots priser är det många charkprodukter som aldrig når marknaden.Samtidigt är priser ingen garanti ...
[anarki]
0
Korvlunch för hela familjen! Här kommer ett recept på en parisare med bröd, perfekt för utflykten.
  • Redigerat 2024-10-30 13:49 av [anarki]
[anarki]
1
Här visar grillproffset Per Ehrlund hur du gör en ostfylld variant genom att dela korven.
[anarki]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Lammkorv igår, jag tycker den blev godare när den fick mer "färg" på grillen.

[anarki]
1

Poliser och byggarbetare äter mest korv

I 2024 års upplaga av Korvkartan har Circle K gjort en djupdykning i vilka yrken som gillar korv mest. Och minst. I undersökningen, som genomförts av Kantar...
  • Redigerat 2024-11-27 12:32 av [anarki]
[anarki]
0

Två korvar med bröd tack! - Det blir 8.500 kr?

En barnfamilj i England köpte korv på julmarknad. Men när kvittot kom fick föräldrarna en chock. – Jag kunde inte tro mina ögon, säger mamma Laura Brumpton.
[anarki]
0

Vad vore livet utan korv.
Fotad idag vid en korvförsäljare

[anarki]
0

Snålpåsen 3 kg, 300 kr inhandlad i Gnesta idag från Doris Skafferi.

1st Hel Falukorvsring 800g
1st Lördagskorv 500g
1st Färneboring 700g
Tjock Grillkorv 500g
Chorizogrillare 500g

Och en extra Färneboring.

Fornöga
1

#30 #35 Mera som hör korven till.

Korv med bröd, så gott! Här är tre oemotståndliga toppingar som tar klassikern till en ny nivå – senapsmajonnäs, oströra och rostad purjo. Perfekt som mellanmål, lunch eller enkel middag.
[anarki]
0

Korvgrillning fast jag trodde engångsgrillar inte såldes längre?

[anarki]
0
[anarki]
0
Korv med bröd är trevlig mat att äta ute, men varför inte variera korvgrillningen med en god tunnbrödsrulle med potatissallad, rödkål och rostad lök?
[anarki]
0

Så kokar du korven.

Även om det verkar trivialt att laga korv är det värt att veta hur man gör det ordentligt. Då blir de inte bara godare och saftigare, utan deras näringsvärde
[anarki]
0

Så lyxar du till korven.

Korv med bröd är en riktig klassiker som lunch mellan åken i slalombackarna och ett populärt val hos många sportlovsfirare.Maria Gunnarsson, kock på en ...
[anarki]
0

8 mars är det åter igen den stora korv & brödrundan i Sörmland, passa på att testa korv.

[anarki]
0

Koka korv.

[anarki]
0

#42: Korvrundan lockade folk.

Den årliga korv- och brödfestivalen i Stallarholmen har blivit en samlingsplats för alla korvälskare där ute. Men även på andra håll i Sörmland fanns flera matproducenter. – Det har blivit en trevlig tradition att besöka eventet, säger Mia Folkesson som kom till Stallarholmen från Stockholm med sin familj.
Herrgrå
1

Varmkorvens dag.

Ut på tur aldrig sur!