Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Läst 113 ggr
Fridaaaa
0

Välja bland annat tält

Vilka tips och råd har ni om man ska köpa tält?
Vi har 2 vuxna, 1 barn, vill ha 4 eller 6 mannatält.

Men inga dyra tält, då det bara kommer användas lite på sommaren för skoj skull :) Men såklart inte regna in om det skulle börja regna (förstår såklart att det kanske inte blir så om det skulle ösregna)
Högst 1500 kr för ett tält

Något tält ni kan rekommendera?

Samt andra tips vid tältning.
Jag är ingen person som är van att tälta men tänkte göra för sonens skull.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-06-11 16:27 av Fridaaaa
Jillyana
0

#0: Vill ni bara ha ett klassikt tält eller ett med "vardagsrum", "entree" eller likande? Vi hade ett med en "entree" n'är jag var lite. Var smidigt då vi hade extra plats för väskor då.

Det vi hade var likande detta: https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/tunneltalt-3-personer-2000043673

Lätt och smidigt tält med sovplats för tre personer samt utrymme för packning och mingel. Yttertält av slitstark ripstop nylon, 8000 mm vp. Innertält som andas, 185 T. Golvet mäter 200 x 160 x 145 cm och har 10 000 mm vp. Komplett med aluminiumbågar, tältpinnar och linor. Levereras i förvaringsväska. Total vikt: 5,5 kg.
Fridaaaa
0

#1 Så långt har vi inte tänkt :) Huvudsaken är det som står i inlägget :)

Niklas
1

Fundera över att börja med att hyra tält. Det brukade inte vara så dyrt när jag gjorde det. Då kan man samtidigt pröva om det är ett sånt tält man vill ha.

Ett alternativ till att köpa nytt är att leta efter begagnade. Bra tält kostar pengar. Begagnat borde ni kunna få ett ni annars inte har råd med.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#3 Vad jag vet finns inget ställe som hyr ut tält här och blir betydligt dyrare i längden också.

Som sagt vill jag ha tips på tält man kan rekommendera :)
Och ska inte vara avancerat tält då det handlar om tältning hemma i trädgården eller campingplats lite då och då bra :) Så ej fått svar på min fråga.

Sedan kan man ju kolla begagnat, om det finns att köpa begagnat, av det man tipsar om :)

• Redigerat 2023-06-11 16:34 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

Googlat och hittar inte en enda tältuthyrare i närheten
andra ställen tar 700-1000 kr/vecka = kommer man snabbt upp i vad tält kostar

[anarki]
2

6-mantält blir svårt att hitta för 1500 kr, men 4-mans tält inte omöjligt mitt förslag är att kolla in decathlon dom har4-mans tält i din prisklass.

Uppblåsbar liggunderlag är guld anser jag om man ska campa och det finns många olika modeller.

Sovsäckar finns olika modeller det med och prisklasser.

Campingkök om ni tänkte laga egen mat är gasolkök lättast att använda om ni nu inte gör upp en egen eld vid en grillplats.

Fridaaaa
0

#6 Man kan ju hitta kanske begagnat eller på rea annars :)
Får kolla in dem - är de bra?

Jag vill inte ligga trångt, därav minst 4manna till 3 st :)

johan
2

Köp begagnat. För 1500 kr kommer du inte ens hitta ett bra enmannatält.

Mvh // Johan

Fridaaaa
0

#8 Ja vi kommer leta begagnat om det inte finns nytt
Men frågan gäller vilket tält man kan rekommendera samt andra tips och råd.

Sett måååånga tält som är mer än 1 mannatält för det priset :)
Skillnad om man ska ut och campa en massa i naturen osv än lite i trädgården ibland alt camping någon natt eller 2 enstaka gång :)

[anarki]
0

#7: Jag såg minst två tält i går från decathlon om inte fler som barnfamiljer hade från dom, sen finns det en facebookgrupp för tälta där många barnfamiljer tipsar deras tält.

[anarki]
1

#8: Finns många bra tält för 1500 kr, min lavuu kostade 200 kr mer för visso men det är för jag även ville ha med snökappa och den rymmer två vuxna och tältkamin.

Fridaaaa
0

#10 Får kolla via datorn sen :)