Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettercampingplatsersemestertips
Läst 104 ggr
Fornöga
1

Campa i Norge

…låter lockande!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I Norge finns det runt 1000 campingplatser att välja mellan. De flesta erbjuder plats för ditt tält, husvagn eller husbil och många hyr dessutom ut stugor av olika standard. Norges allemansrätt tillåter camping i det fria.
  • Redigerat 2023-08-06 17:49 av Fornöga
Fornöga
0

#0 Men där, liksom här, gäller det att ha koll på vad det kostar, och vad man får för pengarna.

Det skiljer t.ex. en del i uppställningspriser för husbilar i Norge, konstaterar VG.

Sjølyst Marina tar 625 kronor dygnet – utan tillgång till dusch och el.

På husbilparkeringen i Reine i Lofoten har gäster fått punga ut med 1035 kronor för 24 timmar.

10 mil söder om Bodö, i natursköna Langsanden, kan man däremot parkera gratis.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Det beste i livet er gratis, mener bobileier Kjell-Ivar Kristiansen (54).
  • Redigerat 2023-08-06 17:52 av Fornöga
Lona
2

Vi har varit ute på några fantastiska resor med husbil, den längsta var vi ute i fem veckor. Åkte norska kusten till Bodö, därefter färja till Svolvaer i Lofoten. Vidare upp till Narvik - Kiruna och så hemåt i Sverige.
Längst bort var vi när vi åkte till Treriksröset och sedan vidare till Nordkapp (där husbilen gick sönder, snacka om att vara vid världens ände 😮🙄).
Numera är husbilen pensionerad men det är ett väldigt trevligt sätt att semestra på!

Det har för all del varit några tältsemestrar också, bla till Jotunheimen och Geiranger.

Folk åker runt halva jordklotet för att få uppleva vacker natur - när vi har hisnande vackra vyer alldeles runt hörnet. Norge måste vara ett av världens vackraste länder.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2023-08-06 23:49 av Lona
[Mulka]
1

#1: ser väldigt fint ut!

Fornöga
0

Är man spänstig nog att cykelturista i Norge underlättar det om man först tar reda på i vilka vägtunnlar det är tillåtet att cykla.

Ein av tre tunnelar er stengde for syklistar. Det skaper trøbbel for dei som respekterer forbodet, og for dei som ignorerer det.
  • Redigerat 2023-08-07 08:05 av Fornöga
Lona
1

#4: Vi mötte ett gäng sydkoreaner uppe vid Nordkapp, de hade cyklat hela vägen från Tarifa i södra Spanien upp genom Europa. Vilken resa!!! 😀🚲
Jag minns dock inte hur länge de hade varit ute.

[anarki]
1

#5: Oj vilken fantastisk resa dom gjorde.

Fornöga
0

Reselivschefen på Visit Lofoten hoppas att en ny campingbilparkering på en plattform i havet vid Lofoten som öppnades den 1 maj med plats för 45 fordon skall bidra till att problemet med vildparkering av campingbilar längs trafiklederna skall minskas, skriver NRK.

Reiselivssjefen i Lofoten hyllar den nye bubilcampen og meiner Noreg no bør sjå til Danmark.
Fornöga
0

En bil träffades igår av ett fallande stenblock på den svindlande vackra Trollstigen i norska Rauma, vilket medför att vägen, som precis öppnats för säsongen, kommer att hållas stängd minst två dagar för röjning och kontroll, meddelar NRK.

Ein stein trefte ein bil på turistvegen Trollstigen i Rauma i føremiddag. Berre dagar etter sesongopning er vegen no stengd. Ny vurdering blir tatt torsdag.
[anarki]
1
Svenskarnas förstahandsval för camping i Europa är ett grannland, enligt en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av husbils- och...
[anarki]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En camping i Norge.

[anarki]
0

Sande Camping

[anarki]
0

Gryta Camping i Nordfjord

[anarki]
0

Trollstigen Camping

Lona
0

#12: Så vackert! Fantastiska Norge. ❤️🇧🇻

[anarki]
0

#14: Ja dom har ett mycket vacker landskap.

[anarki]
0

Trysil camping