Okej att gå i preparerade skidspår?
En aktiv skidåkares fråga om varför människor ger sig till att promenera till fots i nylagda skidspår har väckt en stor debatt i Norge, med mer än 110 000 som tagit del av utspelet på X. Och många instämmer i hans kritik mot vandrarna, medan andra tycker att det är okej att gå där.
Själv kommenterar skidlöparen nu det hela med att en lösning vore att göra det mer framkomligt med skottade spår för de som inte har skidor på fötterna.
"Anlagda" bytt mot "preparerade" (skidspår) i rubriken.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-11-28 10:48 av Fornöga
Att hänvisa till allemansrätten när man går i svenska spår håller inte, enligt vad skidförbundet skrev i december förra året.
"Så vad händer då en person går, rider eller cyklar i spårbädden och hänvisar till allemansrätten och att den visst får göra det som skidåkaren anser vara ett förargelseväckande beteende? Har personen rätt? Nej, det har den inte, för i samma stund som personen sätter sina fötter på den preparerade spårbädden lämnar den med samma fotsteg allemansrätten bakom sig. Preparerade skidspår är i första hand ämnade för skidåkning och det är något som fotgängare bör respektera.
Dessutom om skidspåret skulle anses vara en anläggning i juridiskt mening så kan allemansrätten helt eller delvis ha upphävts inom anläggningen. För att anses som en juridisk anläggning måste större investeringar ha gjorts, såsom i system för snötillverkning. Rättsläget är dock oklart rörande var gränserna för en sådan anläggning egentligen går."---
- Redigerat 2023-11-28 10:45 av Fornöga
#0 Svenska elitåkare gör tummen ner för fotgängare i skidspåren. Premiumartikel.
- Redigerat 2023-11-28 11:11 av Fornöga
Jo det är allmänt känt tror jag, att i skidspår går man inte.
#3 Ja, många av oss tycker ju det, men det saknas inte de som bland annat åberopar allemansrätten för att gå i preparerade spår för klassisk åkning eller pistade för skating.
- Redigerat 2023-11-28 11:31 av Fornöga
Jag tycker det är fräckt att gå i skidspår dom blir förstörda som folk jobbat med och lagt ner tid att få fina och mycket bättre istället om man ordnar med en väg vid sidan om bara ta en skoter och kör så är det fixat 🎿 Det heter skidspår inte fotspår folk är visst aningen tröga 😎
Håller med tidigare svar, man går inte i skidspåren.
Vandal(er) har kört sönder tiotals kilometer av skidspår i finska Esbo och lagt ut bilder på sitt verk på Facebook, skriver HBL i en betalartikel.
- Redigerat 2023-12-19 12:00 av Fornöga
#7: Tyvärr är det här en låst artikel men ingressen säger ändå allt och så jäkla onödigt sen att lägga ut det på sociala medier som om man är stolt över vad man har gjort jag kan bara inte fatta det så oerhört onödigt och sjuk handling☹️
#0 Debatten om turgående i skidspåren lever vidare i Norge med viss intensitet.
#7 Jakten på spårmarodörerna går vidare i Esbo.
Vakmästaren Peder ryter ifrån folk som förstör spåren.
https://sverigesradio.se/artikel/ur-spar-nu-ryter-skidsparens-hjaltar-ifran
I Upplands Väsby har man problem med att folk går i skidspåren
https://www.mitti.se/nyheter/folk-trampar-i-nylagda-skidspar--skidklubben-rasar-6.3.197149.e18f9072ec
Ronaldo gick i skidspår och för skäll på sociala medier.
#13: Ooops!
Men om man inte överhuvudtaget är van vid snö och skidspår kanske inte ens tanken finns på att det skulle vara olämpligt att klampa omkring där? Eller att det ens finns regler om det?
Det är nog många utländska turister som tror att Allemansrätten innebär "Gör vad du vill i naturen" (och det skulle de naturligtvis kunna kolla upp innan de faktiskt gör det!).
För mer eller mindre infödda nordbor borde det däremot vara självklart att man inte går i anlagda skidspår.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14: Ja det kan vara så att dom inte kände till att man inte ska gå i skidspår.
Absolut kan det vara så som du skriver Lona alla vet inte eller ens känner till men samtidigt fina välpreparerade spår tycker jag att folk ska förstå att dom är till för något men visst kan det finnas dom som inte alls är insatta absolut.
Minns när jag flyttade till Sthlm uppvuxen på landet så blev jag alldeles paff över att det fanns stadsbarn som aldrig sett en ko i verkligheten det gick bara inte in i mig och jag minns hur bönderna besökte olika förorter där dom hade djur med sig för att barnen skulle få se dom i verkligheten så visst finns det dom som inte vet eller ens har sett saker och ting så även skidspår och vad som gäller där.
Jag ska ta och bikta mig lite i tråden för riktigt riktigt gamla synder dom synderna är 53 år gamla vid kommande Vasaloppsstart och det här måste vi se allvarligt på 😁
Min far är gammal skidorienterare och vi var flitigt på Vasaloppet under min uppväxt och jag hade så klart mina skidor med det hade nog dom flesta barn och plötsligt försvann jag föräldrarna började leta men kunde inte hitta mig men plötsligt dök jag upp i vasaloppsspåret skidandes åkandes som om jag deltog och gissa om far fick bråttom att få bort mig och bara några meter bakom mig kom dom dom riktiga åkarna 😂⛷
Allt gick bra far var snabb där men undrar vad dom hade tyckt om en 6 åring hade hindrat deras framfart och blockerat deras spår det hade nog blivit några svordomar inte så väl valda ord kan jag tro 🤣
Jag har för mig att det här finns på film far och släktingar filmade sånt på den tiden med dåtidens teknik men jag är osäker på om det är just den gången och inser att jag som barn syndade fler gånger och intog Vasaloppsspåren fast jag inte alls fick, förgrömmade onge 😳
Jag har inte åkt skidor sedan jag var barn i början av 1960-talet men då fick jag lära mig av mina föräldrar att man går inte och förstör skidspåren.
Så det är vad som gäller idag.!!!
Men visst skulle det vara trevligt om de som anlägger skidspåren även kunde ploga upp en meter bred promenadstig paralellt med skidspåret så skulle det göra det lite trevligare för oss som promenerar. En liten enkel bensindriven snöplog för några tusenlappar skulle göra det så mycket trevligare för alla parter. Ett tips till skidåkarföreningen.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#17: Jag förstår ditt förslag men samtidigt tar man utrymme där man kan lägga spår, har man bara tillgång till konstsnö så vill man nog utnyttja hela bredden. Sen har nog många föreningar mycket begränsad ekonomi, att tillverka snö kan ju kosta väldigt mycket pengar.
#18: Självfallet ska det naturligtvis läggas (konst)snö ENBART där skidåkarna ska åka… inte där vandrarna ska gå! Jag har ju svårt att tänka mig om det råder snöfritt och föreningarna sprider konstsnö för skidåkarna att vandrarna vandrar i skidspåren bara för att jävlas med skidåkarna om det råder barmark några dm paralellt om de konstsnöskapade spåren.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#19: Ju bredare spår ju fler kan åka på spåret, och vissa klubbar tar betalt för att åka på deras spår då vill man få plats med så många som möjligt för att försöka göra liten vinst efter ha betalat höga el-räkning. Vissa föreningar har över 1 miljon kr för en kort vintersäsong då måste man ta tillvara på all yta.
#21: Var han inte ihop med en svensk tjej förut eller blandar jag ihop han med någon annan?
#20: Man får väl systerligt och broderligt dela på den allmänna ytan.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#23: Du inser då det inte blir några skidspår?
I Östersund är det ett problem att folk går i skidspåren.
#25: Men han har ett föreslag att man plogar för dom som vill gå i skogen.
Skidspår vad säger allemansrätten om att gå i spåren?