Konsten att bygga snöbivack
Min äldsta bror var fältjägare i det militära, och när han kom hem på permis minns jag hur spännande det var när han byggde bivack en snörik vinter i min barndom och hur kvarterets andra ungar stod i kö för att få se på underverket.
Att bygga bivack på fjället var dock ingen lek, det kunde bokstavligen gälla livet. Inte bara för soldater utan även andra som vistades på fjället i otjänlig väderlek. Idag finns det tillverkade nödbivacker att köpa för några hundralappar, men fortfarande är byggandet av sådana här igloos en viktig kunskap.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-12-20 08:37 av Fornöga
Det finns flera olika byggnadssätt i upprättandet av snöbivacker, men gemensamt är att man måste tillse att det finns fungerande ventilation. Gör man en brasa inne i bivacken finns det risk att koldioxid samlas i utrymmet.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
En studie där deltagarna byggde en igloo om dagen ledde fram till det som idag har blivit nyckelhålsmärkning av livsmedel.
Kurt Boman, 78, överläkare, docent, universitetslektor, professor och nu självbiografiförfattare berättar i Vetenskapsradions Forskarliv hur det hänger samman.
- Redigerat 2023-12-20 09:31 av Fornöga