Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etiketter: friluftslivetstrand
Läst 103 ggr
Fornöga
0

Utebadsommaren 2024

tillf02.jpg

Sommarvärmen har fått fart på bad- och nöjesdyksäsongen (för vissa varar ju badlivet året om), och här är en tråd för dessa friluftsaktiviteter.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-05-28 09:12 av Fornöga
Fornöga
1

Sjöjungfruar siktade på svenskt vatten. 🤭

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Sjöjungfrudykning har blivit ett populärt fenomen bland dykentusiaster. Men i Sverige har det inte funnits några sjöjungfrur – tills nu. – Det känns ganska naturligt när man är under vattnet, säger Karin Amsten, Sveriges första certifierade sjöjungfru.
  • Redigerat 2024-05-28 09:12 av Fornöga
Fornöga
1

Svenska badplatser (med badtemperaturer i förekommande fall).

Här listar vi vädret för 2937 badplatser i Sverige. Se vattentemperatur, alger, vattenkvalitet och annan viktig information som är bra att ha när du ska bada. Simma lugnt!
Fornöga
1

Bordercollien Jenny håller badstränderna i Sollentuna rena från gäss.

Border collien Jennys kroppsspråk får gässen att bli rädda. Inför badsäsongen har Sollentuna kommun anställt ett nytt team för att hålla stränderna rena från gåsbajs.
[anarki]
0

Jag har inte badat ute och är tveksam om jag kommer att göra det, möjligen doppa tån.

Fornöga
0

#4 Kämpa! 😩😉

[anarki]
0

Tragisk drunkningsolycka i Åkersberga norr om Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/en-person-har-drunknat-i-akersberga

En person har avlidit efter att ha hamnat i vattnet vid en båthamn i Åkersberga.
[anarki]
0

Hudbadet i Rullsand i Älvkarleby görs om efter en hund försvann i strömmen.
https://sverigesradio.se/artikel/hund-togs-av-strommen-nu-ska-hundbadet-goras-om

I helgen försvann en hund i strömmen vid hundbadet i Rullsand i Älvkarleby.Till P4 Uppland har många hört av sig med kritik mot badet.Upplandsstiftelsen ...
[anarki]
1

Camping i Varberg rensar stranden på tång för gästernas trivsel men även för att kommunen inte städar bort den.
https://sverigesradio.se/artikel/camping-i-varberg-tar-tangen-pa-stranderna-i-egna-hander

Företagare i Apelviken i Varberg lägger stora summor pengar på att rensa stranden från tång när kommunen inte hinner med.Den måste bort för att besökarna ...
Fornöga
2

"Det är knappt så man vill ta i den med tång ens", som det brukar heta i helt andra sammanhang. Fast Varberg är ju känt för sina tångbad sedan mer än 200 år, och man "exporterar" tång ända upp till Strömstad, så lite glädje har man även av tången.

Tångbad är en gammal kurorts tradition på västkusten. Tången är skördad för hand i det friska salta havsvattnet utanför Varberg.
[anarki]
3

#9: Jag tycker folk nu förtiden är så lättkränkta, klart det luktar tång vid havet, även hört folk klaga att det luktar gödsel vid en djurpark.

Fornöga
3

#10 Kan inte annat än instämma.

Carmarino
3

#10: Jag tycker tång luktar gott. Det doftar sommar för mig. 😊

Höjden är väl när stadsbor flyttar ut på landet och sedan klagar över att det luktar gödsel och att tuppen gal och väcker dem på morgonen. Stanna i stan då, med alla ljuden och lukterna där istället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2024-05-31 11:05 av Carmarino
[anarki]
3

#12: Ja det finns många som klagar allt för ofta på naturliga dofter.

Fornöga
2

I takt med att badtemperaturerna stiger finns risk för att man utsätts för vibriobakterien, upplyser Folkhälsomyndigheten. Har man sår på kroppen bör man täcka över dessa innan man går i vattnet, uppmanar FHM.

I takt med att temperaturen stiger, stiger också badlusten för många. Men när vattentemperaturen gått över 20 grader ökar risken för att smittas av vibrio-bakterien. – Det är störst risk för dem som är lite äldre, kanske har nedsatt immunförsvar. Men det kan även drabba yngre fullt friska personer, säger statsepidemiolog Magnus Gisslén.
Lona
2

Jag har åtminstone införskaffat en baddräkt, nu ska jag ta mig till havet också! (Eller möjligen nån sjö.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fornöga
2

#15 Låter vettigt!

[anarki]
2
Nu har Vikingstrandbadet godkänt badvatten. Därmed är åtta av nio EU-badplatser godkända i Helsingborg inför badsäsongen.
Fornöga
3

#17 Verkar som om Sverige över lag har ökande badplatser med god vattenkvalité enligt färska mätningar.

Antalet badplatser med utmärkt vattenkvalité i landet blir fler, rapporterar Havs- och vattenmyndigheten.Av landets drygt 460 så kallade EU-bad, har 74 ...
[anarki]
0

#18: Det är ju bra.

Fornöga
0

#19 Sannerligen!