Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etiketterfriluftslivetvandra
Läst 133 ggr
Fornöga
1

Ensam är stark?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att vandra och/eller resa ensam har sina för- och nackdelar. Att bege sig ut ensam kan vara bra för den som vill ha full kontroll, litar på sig själv och tycker att sinnena skärps när man själv styr sina steg. Å andra sidan har man ingen att dela upplevelserna med, och som kan muntra upp en när det är motigt i uppförsbackarna.

Den här tråden ägnas åt ensamutfärder- på gott och ont.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
0

Influeraren Ella Jae har rest runt i världen på egen hand och hyllats av sina följare på nätet. Men nu avslöjar hon att det inte varit så lättsamt som hennes rapporter velat ge sken av.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Ella Jae har hittad kändisskap genom ensamresande. Nu avslöjar hon varför hon avbryter resan - och de dolda baksidorna.
  • Redigerat 2024-06-23 14:48 av Fornöga
[trädkrona]
0

Hennes delningar om sina ensamresor på sociala medier tror jag kan ha bidragit till hennes ensamhet eller rentav spätt på hennes redan existerande ensamhetskänsla.

Om man konstant uppdaterar sitt flöde med arrangerade videos som får reaktioner så är det också det man tänker på i sin ensamhet, som ger en själv en illusion om att man kan vara ensam. För att man vet vad som väntar.
Men dessa reaktioner är tillfälliga och människorna bakom bryr sig tyvärr inte om henne som person. Den insikten är svår och ridån faller hårt.

Så många människor som delar sina liv på sociala medier som känner något liknande som henne, med den enda skillnaden att de fortfarande kan stå ut för att kickarna av all respons fortfarande ger det man tror är liv, som motar bort ens äkta känsla av ensamhet.
Även andra på andra plattformar, såsom detta forum.
Men vem är man utan detta?

Trots dessa konsekvenser så är det ingen belyser kring detta för att alla använder det.
Få se hur många år till det ska behöva gå innan samhället förstår allvaret av detta användande.

• Redigerat 2024-06-23 21:08 av [trädkrona]
Fornöga
0

#2 Svårt att sia om vad hennes förändrade uppträdande på nätet innebär utan att känna henne närmare- kanske var hon aldrig den där ensamvargen som hennes följare trott ens? Hennes avståndstagande från sin tidigare rapportering kan också vara en strategi från henne, I den här tråden hamnade hon som ett illustration till trådämnet- själv följer jag varken henne eller någon annan exhibitionist på nätet, läste bara om henne i den länkade artikeln.

På den tiden jag vandrade gjorde jag det på egen hand, vilket var självvalt men också "nödtvunget", eftersom jag inte kände några som var intresserade av längre vandringar. Det var så självklart att jag aldrig analyserat hur det skulle ha varit att vandra i sällskap med en eller flera andra. Kanske kan den här tråden ge svar på den frågan- här finns plats för fler! 😊

[trädkrona]
0

#3: Nej, det är inte lätt och veta förstås. Jag vet bara hur oundkomligt det är att inte bli mer ensam av sociala medier och tänkte därmed om det kunde varit en del-anledning till hennes utbrändhet. 😕

Har tyvärr inget svar på det andra du skrev. Hoppas någon annan har. 🙂

[anarki]
1
Äventyraren Lina Hallebratt från Trångsviken paddlar just nu 240 mil längs hela Sveriges kust.Hon berättar om de största utmaningarna.Hör även tipsen att ...
[anarki]
1

Efter överfallet i sitt tält för 5 år sedan har hon gjort 500 övernattningar i tält.
https://sverigesradio.se/artikel/efter-taltoverfallet-radslan-sitter-i-huvudet

För fem år sen blev äventyraren Lina Hallebratt från Trångsviken överfallen i sitt tält.Hon delar med sig av sina tips för att övervinna rädslan.
[anarki]
1
Lina Hallebratt paddlar de 240 milen längs hela Sveriges kustremsa i sin kajak. SVT träffade henne vid en kort paus i Tjust skärgård norr om Västervik.
[anarki]
0

Trots en hjärtinfarkt fortsätter han sin vandring genom Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-tomas-over-hela-sverige-trots-hjartattack-langs-vagen

Resejournalisten Tomas Polvall drabbades av en hjärtinfarkt under sin vandring genom Sverige.Han känner av sviterna, men fortsätter ändå. Inget tycks stoppa ...
Fornöga
0

Helena är en van vandrare som i mogen ålder inte räds för att vandra ensam på avlägsna stigar.

Senioren

Helena Carlson berättar om sin omställning till att gå i pension vid 59 års ålder och ägna sig åt sitt stora intresse - att resa.
  • Redigerat 2024-09-21 09:58 av Fornöga
[anarki]
1
Adam Pizzuti från Polen fick hjälp av räddningstjänsten i Kvissleby när han överraskades av snöstormen. Ett litet streck i räkningen för världsvandraren som varit ute på vägarna nu i 13 år – närmast kom han från Norge via Norrbotten. – Jag kan inte leva ett normalt liv, som du, säger han till SVT:s reporter.
[anarki]
1

Mot Japan på skidor, cykel och till häst.

Anders Grandien ska resa från Sverige till Japan på skidor, cykel och häst.
[anarki]
0

Tim Björkenskär har cyklat från Göteborg via Litauen till Nordkap.

Sedan oktober har Tim Björkenskär cyklat från Göteborg via Litauen och sedan hela vägen till ett isande Nordkap. Nu är han på väg hem med erfarenheter som att trampa i 30 minusgrader och tälta i 30 timmar på grund av snöstorm.
[anarki]
0

Hovslagaren blev den fösta svensken som red längs hela den svenska fjällkedjan.

Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och hans häst inför stora utmaningar, från djupa myrar till utmanande steniga passager. Nu släpps de unika bilderna från resan. – Det räcker att hästen trampar fel en gång, fastnar mellan två stenar, så är det färdigt, säger Oskar Öhrström.