Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etiketterfriluftslivetsemestertipstävlingar-och-lekar
Läst 141 ggr
GikMio
5

Hittaut 2024

Leta checkpoints i ditt landskap. Leta i hemkommun eller dom andra i omgivningen om just din kommun saknar denna just nu. Både ute i skogen och lättare sök i stadsmiljö. Det bästa är när du hittat samtliga checkpoints i din hemkommun så börjar du leta i grannkommunen istället. Ut och leta. Har hittat 30 checkpoints själv sedan midsommar som varit ostadigt väder. Hittaut 2024 pågår fram till september och oktober.

https://koncept.orientering.se/provapaaktiviteter/hittaut/

Hittaut - en rolig orienteringsform som passar alla
GikMio
2

Den svåraste checkpointen i år hittills var i Vålberg i Karlstad kommun. Den låg i en brant nära ett villaområde. Tredje gången jag var där och inte hittat den fastän jag dammsugit området. Kan säga direkt någon varit där och tagit bort den tidigare , och man satt tillbaka den för idag hittade jag den ganska direkt. Men man får kondition av att kliva bland stigarna och i branten.

GikMio
1

Senast jag tittade låg jag på en plats i Sverige då jag har runt sjutton tusen personer före mig. Det blir ingen medalj i år, men kanske nästa 😁 Trots att jag inte lagt av för säsongen ännu. Jag har ett tiotal kvar, men har augusti och september fortfarande. Svår terräng. Tänkte vänta framåt hösten utan risk för värme

GikMio
2

Nytt år och får e-mail från Hittaut med nyheter. Väntar på våren och det sätts ut checkpoints i orter och terräng. Ifjol deltog jag i två orter och fick ihop sammanlagt 69 stycken. I år tänkte jag vidga mig och satsa på ytterligare två orter och hitta över 100 checkpoints. Håll ett öga på om Hittaut finns i din omgivning i vår, sommar och höst.

[anarki]
0

Har inte testat Hittaut men det ser kul ut.

Under flera års tid har hittaut lockat tusentals deltagare att ta sig ut och leta checkpoints. Ta med kartan på promenaden, cykelturen eller löprundan så aktiverar du både kropp och knopp och kanske upptäcker några nya platser.
GikMio
1

#4 Det är riktigt kul. Var en man ifjol som hittade över 3.000 checkpoints. Troligen ett semesternöje då han var ute och reste.