Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettrastplatsen-ot
Läst 481 ggr
[anarki]
1

Hösten -3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hoppar på ett tredje tåg med hösten,

Tråd 2

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
Carmarino
1

Solen skiner fortfarande här, men det har kommit fram en del moln också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
1

Frost ute så det har varit en kall natt, min väder-app säger 0 grader så det stämmer troligen möjligt någon minusgrad. Senare på dagen stiger temperaturen och vi får en solig dag med omkring 10-grader.

Carmarino
1

Ännu en solig dag här också. Min termometer visade 6 grader imorse, men det lär bli varmare när solen kommer lite högre upp på himlen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kyligt i morse men på väg till affären men på hemvägen var det skönt i solen.

[anarki]
1
Bävar du inför höstrusket? Då är den här väderprognosen goda nyheter. – I hela landet kan vi räkna med 4–9 grader varmare än normalt, säger Lasse Rydqvist, mete
[anarki]
1

God morgon, ute är det redan 8 grader och ska enligt SMHI stiga till 13 grader och soligt.

Carmarino
1

Soligt här också. Det var 9 grader imorse men nu är det nog några grader varmare. Dessutom blåser det ganska mycket.

[anarki]
1

Gjorde ett besök i Södertälje under förmiddagen, trodde att Clas Ohlson hade större utförsäljning nu när dom ska byta lokaler men det var bara vissa saker som sålde ut. Annars skönt väder ute.

[anarki]
1

God morgon, hela 10 grader just nu och det ska stiga till 14 grader under dagen, ha en fin fredag.

Carmarino
1

13 grader och mulet här, men solen ska titta fram senare under dagen.

Fornöga
1

Regn här ända sedan jag fällde upp persiennerna för några timmar sedan och det ser inte ut att lätta av.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

[anarki]
1

#11: Är inte avundsjuk på ert väder. här skiner solen mellan molnen just nu.

[anarki]
1

God morgon, 9 grader när jag klev upp i morse och det blir 14 grader och halvklart senare på dagen. Ryggsäcken packas ska åka på en liten utflykt idag ha en fin lördag.

• Redigerat 2024-10-19 07:05 av [anarki]
Carmarino
1

Tio grader här, men blir förmodligen lite varmare uppåt dagen. Solsken och moln blandat men troligtvis regn i eftermiddag.

Fornöga
1

#13 Ha en bra dag i "bushen"!

[anarki]
1
Det är ovanligt mycket flugor nu.Dave Karlsson är stationschef på Station Linné på Öland.Han förklarar varför flugorna frodas och hur illa det skulle kunna ...
Carmarino
1

#16: Hörde en fluga surra igår, men såg den inte. Har inte hört den sedan dess.

[anarki]
1

#17: Jag hade en hästfluga som landade på mig i går när jag var ute, viftade iväg den. Annars märkte jag inte av några flugor.

[anarki]
1

God morgon! Söndag och redan 12 grader ute, det kommer stiga till 14 grader och det blir en mulen dag.

[anarki]
1

Det var 12 grader ute när jag steg upp i morse, väntas stiga till hela 16 grader fram på dagen men det blir en mulen dag.

Carmarino
1

14 grader och regn här i natt och det ska tydligen bli några grader varmare under dagen. Nu är det uppehåll och det finns chans att se solen.

Fornöga
1

Hörde ljud jag inte kände igen utifrån sent igår kväll- det hade helt enkelt börjat blåsa lite, efter en välsignat vindfattig period. Vinden skall öka lite under dagen, och åtminstone till havs väntar kuling i byarna. I övrigt milt, och en annan skur kan det bli.

[anarki]
1

#22: Fiska vindar här med idag.

[anarki]
1

God morgon, ca 8 grader just nu ute men det kommer stiga till 13 grader, det blir halvklart idag.

Carmarino
1

Mulet och grått men chanser till sol i eftermiddag, 11-14 grader är prognosen. Just nu 11 grader.

Fornöga
1

Här bryter solen fram efter en dyster och småregnig morgon. Hoppas att resten av dagen blir så här!

Carmarino
1

Solen har kommit fram här också. Rätt mycket blå himmel just nu.

[anarki]
1

God morgon, 9 grader just nu och kommer att stiga till 12 grader under eftermiddagen och solen ska lysa.

Carmarino
1

Tydligen ska solen titta fram här även idag. Det var 11,5 grader i natt och under dagen ska det bli uppemot 14 grader.

Fornöga
2

Ganska behagligt höstväder här, plus tolv grader och mestadels soligt. Vinden måttlig, 6 m/sek.

[anarki]
1

Hade det inte blåst ute idag så hade det varit skönt. i lä värmer solen gott.

[anarki]
1

Ca 1+ grader jute just nu och fram på eftermiddagen får vi växlande molnighet och runt 14 grader.

Carmarino
1

Mulet här och runt 10 grader. Solen kan titta fram under dagen enligt SMHI.

[anarki]
0
Sommaren i Sverige är inte över än. Inte i Skåne, Blekinge, Öland och Gotland. – Förra året kom inte höstens förrän i november på sina håll. Som det ser ut nu
Carmarino
1

#34: Svårt att se på SMHI:s årstidskarta var gränserna går, men det verkar som vi har höst här.

[anarki]
1

#35: Ja den är svår att tyda.

[anarki]
1

God morgon 7 grader just nu men ska stiga till runt 11 grader fram på dagen och det ska bli sol.

Carmarino
1

Mulet och runt 9 grader. Eventuellt kommer solen fram senare idag och då blir det några grader varmare.

[anarki]
1

Kyligt ute med endast 4 grader men det kommer stiga till ca 10 grader tyvärr blir det en mulen dag.

Carmarino
0

Dimman ligger tät här och det är ca 10 grader.

[anarki]
0

God morgon, 9 grader ute just nu, det ska stiga till kring 12 grader och vi får en mulen dag.

Carmarino
1

Fortfarande runt 10 grader och molnigt, men solen tittar fram då och då.

Fornöga
1

Strilande regn här hela morgonen.

[anarki]
0

Var ut en sväng här på förmiddagen, grått, kyligt och blåsigt.

[anarki]
0
SMHI har utfärdat en gul varning för plötslig ishalka på flera håll i norra Norrland. Varningen gäller från söndagskväll till måndag morgon.
[anarki]
0

God morgon, 6 grader ute just nu och vi ska få en solig dag här med omkring 11 grader ha en fin måndag.

[anarki]
0
Vädervarningarna ska bli enklare att förstå. Tillsammans med andra myndigheter satsar nu SMHI på att förtydliga vad en vädervarning kan innebära och vad man bör tänka på inför ett oväder. – Vi har gjort om budskapen och gjort det tydligare, säger Lisa Lind, enhetschef på SMHI.
[anarki]
0

Så här under hösten får man se upp så hunden inte äter kastanjer.
https://sverigesradio.se/artikel/veterinarens-kastanjevarning-hundagare-var-vaksamma

Det ligger en hel del kastanjer på marken nu.Får en hund i sig för mycket kastanjer kan det sluta illa.Och det finns särskilda symtom att hålla utkik efter. ...
[anarki]
1

För femte året i rad tänder Sofiero slott och slottsträdgård upp för populära evenemanget Höstljus.
https://sofiero.se/hostljus-2024/

Höstljus på Sofiero 27 oktober–10 november: När mörkret sänker sig tänds Sofiero upp och hälsar dig välkommen till två magiska veckor i parken. Boka in höstens och höstlovets mysigaste upplevelse nu.
[anarki]
0

Ja när ska man fira halloween i lördags eller 31 oktober, på sociala medier råder det fullt krig där man diskuterar ämnet.
https://sverigesradio.se/artikel/byn-satter-ner-foten-bestammer-nar-alla-ska-fira-halloween

I Stensele har föräldraföreningen satt ner foten och bestämt att alla som vill fira halloween i byn kan göra det den 31 oktober.Det efter att det varit ...
Carmarino
1

#50: I USA är det den 31:e, här verkar det vara lite när man tycker. För min egen del firar jag det inte alls.

• Redigerat 2024-10-29 02:15 av Carmarino
[anarki]
1

#51: Sanna här, men det rör upp känslor på många sajter när man får tigga godis.

[anarki]
1

En kall natt som just nu visar 0-grader men det ska stiga upp mot 9 grader fram på dagen och vi får en växlande molnighet med lite sol senare mot eftermiddagen mulet.

Carmarino
1

Här var det 12 grader i natt. Enligt väderapparna ska det bli mulet hela dagen och 12-13 grader.

[anarki]
0
Om sensommaren är fjällens högtid så tillhör senhösten definitivt skogen. Färggrann och levande pockar den på uppmärksamhet – det är inte för inte som Mossornas…
[anarki]
0

God morgon, varmare ute idag än igår just nu 9 grader och ska stiga till 11 grader fram på dagen och solen kan titta fram.

[anarki]
0

Ljusfest i Brunnsviken på söndag.

https://haga-brunnsviken.org/ljusfest-3-november-2024/

Ljusfesten vid Brunnsviken är en stämningsfull upplevelse i höstmörkret för stora och små. UPPLEV PARKEN FRÅN BRUNNSVIKEN KL 16.00-18.30Elbåten Margarita går mellan bryggorna vid Haga Båtklubb nedanför Koppartälten, Kräftriket och Bergianska. Pris 40 kr/person och tur. GÅ MED I FACKELTÅG KL 16.00● Från bryggan vid Stallmästaregården till Koppartälten● Från grindarna vid Haga norra runt Pelousen […]
[anarki]
0
Över 70 personer har bekräftats döda i de massiva översvämningar som drabbat södra och östra delen av Spanien till följd av stormar. ”En svart dag för vårt land”, skriver Fernando López Miras, regeringschef för regionen Murcia i ett uttalande. Det finns inga uppgifter om saknade eller omkomna svenskar i området, enligt UD.
[anarki]
0

God morgon det regnar ute och ca 3 grader som kommer stiga till omkring 11 grader men mulet.

Carmarino
1

Mulet, ca 10 grader, regn senare under dagen, blåsigt.

Fornöga
1

Skall bli lite föraning om höststorm i byarna här ikväll, men redan nu friskar vinden i märkte jag när jag hade ett ärende ut för en stund sedan.

SMHI har utfärdat gul varning för vind i norra Götaland och delar av sydligaste Svealand. Lokalt kan det bli stormbyar. Privatpersoner uppmanas att säkra lösa föremål.
[anarki]
1

#61: Vi väntas få 19 s/m i morgon mellan 04-09 sen ska den avta.

[anarki]
1

Ovädret ”Jakob” har orsakat skador i Norge.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ovadret-jakob-drar-in-over-norge

Ovädret ”Jakob” har dragit in över Västnorge. Till följd har flera röda varningar för översvämningar och jordskred utfärdats i delar av Møre och Romsdal, Vestland och Rogaland, rapporterar VG.
[anarki]
0

1 november och ute blåser det 20 m/s och 13 grader ute som senare på dagen ska sjunka till 9 grader, blåsten lugnar ner sig lite under dagen men till eftermiddagen ökar den till 21 m/s.

[anarki]
0

SMHI utökar sin vädervarning till att gälla även till på fredag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1302097

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Fornöga
1

Mulen och riktigt blåsig morgon här på västkanten, och vindstötarna kommer att hålla i sig åtminstone till i eftermiddag, så det blir nog till att skjuta upp det tilltänkta helghandlandet lite grann.

Det blåser kraftiga vindar i Göteborg. Vid Måseskär och Väeröarna når de stormstyrka.
Carmarino
1

Ingen vädervarning här än, men på gränsen. Ska tvätta i eftermiddag, när det väntas som mest blåst, och det innebär att jag måste gå ut och ner i källaren till grannhuset. Får hoppas jag inte blåser omkull. Tur det inte är halt på gångarna runt huset åtminstone.

[anarki]
1

Och nu regnar det kraftigt här, och jag som skulle till affären, är bara att avvakta någon timme.

[anarki]
1

#68: Typiskt tog bussen till affären när det regnade, kommer hem tror ni inte solen kommer fram då.

Fornöga
2

#69 Vädrets makter…😎

Gav mig ut i blåsvädret här efter att ha bytt vindfånget skärmmössa mot luva, och det var inga större problem, bortsett att det var rejäl motvind längs fasaderna på de höga husen i centrum.

[anarki]
0

På grund av hårt väder ställer M/S Eckerö in kvällens avgångar 18.30 från Eckerö och 20.00 från Grisslehamn.

Fornöga
2

Under ovädret Jacob som hemsökt Norden uppmättes för första gången orkanvindar i Finland. Orkan räknas vid en medelvindstyrka på 33 m/sek, och i I Kylmäpihlaja i Raumo noterades som mest 33,5 meter per sekund, vilket är en sekundmeter än den tidigare högstanoteringen (från 2019).

Källa.

[anarki]
1

God morgon, efter ovädret Jacob så är det lugnare med blåst idag ca 2 grader ute just nu och vi väntas få sol och omkring 5 grader ute.

Carmarino
1

Solen har kommit upp så temperaturen bör snart gå upp några grader från de två som det var imorse.

Fornöga
2

Två minusgrader här klockan åtta i morse, vilket är säsonglägst hittills. Men även här skiner solen och vinden är nästan obefintlig, så det kan bli en fin senhöst-/förvinterdag.

[anarki]
1

Vilka saker som påverkar när man tvingas ställa in Gotlandsbåten.
https://sverigesradio.se/artikel/kaptenen-faktorerna-som-avgor-om-farjan-blir-installd

Det blåser ordentligt och Destination Gotland har ställt in och senarelagt flera avgångarna på grund av hårt väder. Men vad är det som avgör om en avgång ...
[anarki]
1

God morgon, 5 grader ute just nu och kommer stiga till 11 grader underdagen och solen kan titta fram mellan molnen.

Carmarino
0

Mulet och 7 grader. Tror det ska fortsätta ungefär så resten av dagen, men några grader varmare.

[anarki]
1
Andra halvan av oktober bjöd på ovanligt höga temperaturer runt om i Sverige. Bland annat var Bjuröklubb snubblande nära rekord med 12,1 grader den 24 oktober – vilket är mäthistoriens näst högsta notering. Förklaringen är bland annat kraftiga vindar. – Luften blandas om så att mildare luft högre upp i atmosfären kan komma ner till marken, säger Nils Holmqvist, meteorolog på SVT.
[anarki]
1

God morgon, det var endast 2 grader ute när jag vaknade men det ska inte bli så mycket varmare idag endast 5 grader fram på dagen med solglimtar mellan molnen.

Fornöga
2

En klar och förhållandevis kylig morgon här, men temperaturen letar sig förhoppningsvis upp i tvåsiffrigt senare under dagen.

Carmarino
1

10 grader och mulet här.

[anarki]
1

Det blev vinterjackan idag när jag gick till affären, igår hade jag min höst/vår-väst på mig.

[anarki]
1

God morgon, 6 grader säger min väderapp att det är och ska stiga under dagen till 11 grader och solen ska kika fram.

[anarki]
1

Det blev inte så mycket färger under hösten tack vare det varma vädret.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwJA7J/loven-pa-hosten-sa-andras-fargen-av-varmen

Tycker du att gult är fult? Då kan du behöva vänja dig. Varma höstar gör löven mindre färgsprakande. – Jag har reflekterat över det i år, säger skogsforskaren O
[anarki]
0
Varje höst kommer det in uppemot 100 klagomål om lövblåsar till Stockholm stad. Lövblåsar kan vara skadliga både för miljön och hälsan, de släpper ut avgaser, låter skadligt högt och vibrationerna kan ge nervskador.
Fornöga
1

SMHI är klara med sammanfattningen av väderhösten 2024.

Den 4-9 september upplevde främst södra Sverige en sällan skådad värme där temperaturen för första gången nådde över 30° i september. Flera olika septemberrekord hann noteras innan den varmaste luften pressades bort. Den 8-10 oktober föll den norm...
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.