Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettutanför-ämnet
Läst 102 ggr
[Tismon]
0

Identifiera träd

Jag visste inte riktigt vilken sajt jag skulle posta detta på. Men jag hade behövt lite hjälp med att identifiera träd.

I denna tråden postar jag bilde roch hoppas någon kunnig friluftsmänniska eller växtperson vet vilket träslag det är för jag är värdelös på att själv identifiera träden.

[Tismon]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vad för träd är detta?

Fornöga
1

Kanske större chans att få tips på svensk natur.ifokus.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Här hittar du information och frågor om både svensk och i framtiden även utländsk natur! Vi har även en jaktspalt, där du kan ställa frågor och komma med ideer.
[Tismon]
1

#2: Tack, jag visste inte att den sajten fanns!

Pilspets
0

#1: En alm tror jag.

[Tismon]
0

#4: Är du säkert? :) Skulle ta grenar för mina kaniner och de tål bara vissa trädslag

[Undertaker]
0

#4: Tycker inte det ser ut som en alm. Bladet ser för brett ut, dessutom nästan "lurvig" och ådrorna är kraftigare än vad det är hos en alm.

[Tismon]
0

#6: Vad skulle du säga att det kan vara?

[Undertaker]
0

#7: Jag tror jag vet vad det är, eller snarare att jag behövt lära mig namnet, men jag kommer verkligen inte på…

Mit största problem är att jag bara kommer på löv med andra ådror samt att jag inte ser hur kanten borde se ut. Men jag letar vidare efter rätt namn.

Caeli
0

#5: Om det inte är ditt eget träd så måste du ha markägarens tillstånd. Det är olagligt att bryta/klippa av grenar på levande träd och du kan bli anmäld för stöld.

Bara en liten påminnelse i all välmening så att du inte råkar illa ut. 🙂

[Tismon]
0

#9: det är på marken jag hyr, därför jag frågar 🙂 Tack för informationen ändå, jag var lite medveten om detta men inte att det var så allvarligt!

• Redigerat 2022-11-06 15:30 av [Tismon]
[Tismon]
0

#8: Återkom gärna om du vet trädslaget! Vill inte ge dem något som de inte tål

[Undertaker]
1

#11: Förstår det. Det är därför jag inte vill komma med alla arter den liknar men inte är.

Stör mig dock något enormt att jag känner igen den.

Caeli
1

#10: 👍

[Tismon]
0

#12: Förstås! Någon app jag hade identiferade den som gråvide men jag vill vara säker

[Undertaker]
0

#14: Slå upp gråvide. Vad jag minns och även bilderna jag får upp så är dess blad både en annan form och färg.

[Tismon]
0

#15: Jaha, tur att jag inte lyssnade på den då!

Jag är väldigt dålig på träslag haha

[Undertaker]
0

#16: Jag var tvungen att lära mig kring 25 stycken i… tror det var 7an men det är väldig länge sedan. Minns ändå en hel del och då jag hjälper mina mor- och farföräldrar med trädgårdsarbete så friskas det regelbundet upp igen.

[Tismon]
0

#17: Har aldrig själv fattat hur man identiferar träd haha. Jag kan typ skilja på björkar och granar… Det är ungefär så långt min egna kunskap tar mig.

Du kan känna dig stolt att du besitter den grundläggande kunskapen i alla fall (som jag uppenbarligen saknar) 😉