Anarkis friluftsliv
#6: Vad roligt! Att åka isjakt står på min bucket list. Att bygga en står också där. 😃
#10: Hej!
Det stod 6-7 isjakter på isen synd att det inte var så mycket av vind idag.
Jag har sett många filmer med isjaktsegling. Det ser fantastiskt ut. Särskilt kalla, klara, soliga vinterdagar.
#12: I en lokal Facebook grupp hörde jag att dom troligen skulle segla i morgon så då ska jag ta mig dit är planen.
#14: Tänk på att gjutjärnspanna tar tid att svalna ifall du snabbt vill packa ner den i ryggsäcken.
#15: Är fullt medveten om det, tanken är att använda den höst/vinter medans på sommaren har jag en jägarpanna,
#18: Vilken fantastisk is.
#24: Många kan nå motorvägshastighet. Det är fantastiskt.
#34: De flesta av de där är hemmabyggen baserade på ”Isabella”. Jättekul att se bilderna.
#36: Ganska blött på isen efter 2 dagar med 4-6 grader varmt väder trots det är isen mellan 11-17 cm. Det dök upp några långfärdsåkare som sa att isen var bra men mycket vatten på vissa ställen.
#24 Dom var nära att välta dagen innan i den hårda blåsten som var då. Den ena hade slipat skenorna för att få bättre grepp.
#34 Trevligt att få veta lite mer om dom, dom flesta verkar vara byggda för en men en såg jag hade två säten hur vanligt är det?
Igår beställde jag denna grillgaller från Röda Stjärnan.
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/fallbart-grillgaller-storre-38229
Tanken är att sätta upp den vid dom iordningställda grillplatserna som finns ofta är ju gallret som finns på plats inte så trevlig att använda.
I morgon gör jag nytt besök vid friluvsområdet fast då med en vän som brukar åka skridskor och som tänkte åka. Beroende på vädret så kan det bli en promenad på isen men då hoppas jag det har frusit.
#46: Är det en sjö eller del av Östersjön?
#48: En sjö eller det är två lilla och stora som är kopplade till varandra Den mindre sjön är svårare att gå eftersom den har mycket vass och E20 går mellan sjöarna. Finns även en vandringsled runt sjön på 12 km och löparspår.
Jag hittade en liten gjutjärnspanna 17 cm på clas ohlson inte så stor men tillräckligt för mig.
#60: Min mobil gillar inte ordet "torp" därför blir det "gård". 😁
#70 Mobilen har nog aldrig hört Torparvisa. 😊
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#71: Haha.
#67: Den där gillar jag. Har sett den många gånger men aldrig använt den. Vill ha en vid kaminen. Vi har en ”Storspänten” utanför dörren.
#73: Jag har en fast mycket mindre modell. Funderar på en större, jag köper ved i bland och planen är att skaffa en tältkamin senare i vår vilket gör att jag kommer köpa mer ved.
#78: Jag tyckte först det såg ut som parmesan med pasta. 😃
#80: Man ska väl inte snåla med parmesan som är så gott 😀
Nej, helt rätt. 👍🏻
”På gång” är ett vitt begrepp så antagligen. 🙂
Är det Lida som har så fin bangolfbana?
#103: Ja det är det.
Snurrar? Det låter som något fel. I vilken situation är det en finess?
Över öppen eld är nog gjutjärn bättre än exempelvis plåt. Föreställer mig att det är svårare att få jämn temperatur med tunna material.
Går det att montera bort handtaget vid transport?
#114: Själva pannan är gjutjärn. Handtaget vrider sig vilket många har påpekat i kommentarerna på Jula.se
Ska försöka lossa handtaget och fixa det.
Rör sig handtaget kring den kromade stången eller rör sig hela stången i fästet i pannan?
Runt den kromade stången.
Aha, då borde det gå att exempelvis hälla in lim där.
#118: Ja jag ska köpa lämpligt lim och fixa det, annars nöjd med pannan. ska testa kolbulle med på den.
Själva stången som trähandtaget sitter i är gängad och det var bara att skruva loss trähandtaget och hälla i lite lim i hålet och sedan skruva tillbaka handtaget.
Jag gissade det för så är det ofta på stekpannor med trähandtag.
#124 Känner mig utpekad. 🙄😁 (I övrigt ser det gott ut!)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#125: Kompisens mugg, lite rolig. Fick tips var man köper den så det kan bli en sådan mugg.
Det har varit lite dåligt med turer nu på ett tag dels har vädret varit dåligt sen så håller jag på med en större beställning av lite utrustning.
Först ut är Lavvu från Röda stjärnan som jag beställde nyss.
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/lavvu-snokappa-gron-44792
- Redigerat 2023-03-23 19:08 av [anarki]
Nästa beställning blev denna
https://uthuset.nu/sv/artiklar/nomad-s.html
#128: Lyxigt med rostfritt. 🙂 Hur tänker du använda den? 7 kilo är väl inget man slänger ner i ryggsäcken hur som helst.
#129: Jag förlänger säsongen med den, i stort sätt året runt. Den är är inte så stor och det finns väska att köpa till sen är vi ofta två på tältturen så det går att bära den tillsammans.
Tänkte beställa en ny ryggsäck med men det får vänta till nästa år.
- Redigerat 2023-03-24 17:13 av [anarki]
#128: Snabb leverans, paketet kom idag.
Lite mer prylar.
Ett stekbord till den beställde jag ben
Lyxigt? Javisst men det öppnar upp till att kunna göra mycket gott över öppen eld.
Berätta gärna vad du tycker när du har använt dem ett tag.
Mer prylar
Ryggsäck 65 liter.
https://www.army-star.se/brandit-militarryggsack-65-liter/?options=3566111
Tält
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/lavvu-snokappa-gron-44792
Två kåsa
Samt en kryddburk där det fanns salt peppar mm
- Redigerat 2023-03-28 13:59 av [anarki]
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är samma Tipi och kamin som jag har köpt.
#133: Första intrycket av stekbordet lite tung vilket jag räknade med, är inget man släpar med sig för lång tur, mer perfekt för matlagning vid någon grillplats vilket var tanken från början. Måste fixa någon tygväska eller liknande, funderar på jutesäck.
På lördag blir det test av stekbordet.
#141: Smart benställning.
#174 Klassiker!
#175: Ja dom ser man inte så ofta längre..
- Redigerat 2023-05-06 16:37 av [anarki]
#176 Vissa yttre drag lever kvar i nya modeller.
- Redigerat 2023-05-06 16:42 av Fornöga
Nu finns den som eldriven också. Jag tycker de har lyckats rätt bra med att fånga arvet även i den modellen.
#178 Ja, det är en lyckad modellutveckling! (Fast fantasterna lär nog hålla fast vid sina gamla 25-hästars trotjänare…😊)
Ja, de har ju en charm som inga nya bilar har. Det är å andra sidan nästan det enda de har. 🙂
- Redigerat 2023-05-08 10:12 av Niklas
#180 😁
#187 Styvmorsviol.🙂
/Maria
#193 Såg du några doppingar?
- Redigerat 2023-05-10 13:46 av Fornöga
#193: ja jag tror det var det även två svanar och lite andra sjöfåglar i sjön som jag inte kan namnet på.
#190: Blir galen på mobilen, Kosläpp ska det stå!
#189: Tack, växte nära intill grillplatsen.
Pannkaku från fritidvildmark
https://fritidvildmark.se/product.html/dalum-pannkaku-blabarssirap
- Redigerat 2023-05-27 15:40 av [anarki]
Hajka påminner om Omnia och enligt han som stod på festivalen är tanken att den kommer släppas på marknaden i höst ca pris blir 1500 kr
- Redigerat 2023-05-27 15:36 av [anarki]
#202:Scania G410 XT 4x4
Vikt 13,7 ton
Längd 9,9 m
Höjd 3,90
Bränsle 450 L
Vinkyl
Eldstad
Ismaskin
Baklift för MC
3 bäddar
Takterass
Färskvatten 300 L
Golvvärme
Markis
Solceller
Får köras med B-körkort
Jätteroligt att följa denna tråden 🙂
/Maria
#212: Tack det uppskattas.
#217:
Koka pasta hemma ska vara al dente
Du behöver även
Riven ost
Citonskal
Chili
Schalottenlök
Crème fraiche
Koriander
Salt & peppar
Olja till stekning
Gör så här
Hacka chili och Schalottenlök och stekt det mjukt i olja.
Tillsätt pastan och rör om lite och tillsätt Crème fraiche rör om.
Tillsätt koriander salt och peppar och riven citronskal samt riven ost rör om och servera…
- Redigerat 2023-05-30 14:35 av [anarki]
För den som vill gå Måsnarleden.
https://www.naturkartan.se/sv/stockholms-lan/masnarenleden-vandringsled-runt-sjon-masnaren
Täljeleden är lite längre och mer utmanande.
https://www.naturkartan.se/sv/stockholms-lan/taljeleden-vandringsled-i-sodertalje-kommun
#241 ff Verkar ha varit en lyckad utflykt! 👍 Hur var det bland de övriga med efterlevnad av eldningsförbud etc?
#246: Vi såg några som eldade med öppen låga på kvällen vid aktivitetsparken, det var någon som gick upp dit och troligen sa till dom senare såg jag att det bara kom rök där ifrån.
Grillplatsen vid tältplatsen var det många vid där såg det ut som att man eldade endast med kol.
Musik spelades men tystnade kring 21.30.
Trots mycket folk så var det tyst kring 22
Kallt på morgonen hörde ett barn som var uppe vid 03-04 grät för han frös.
Hörde röster från stranden tidig morgon och troligen kring vattenskidklubben, finns en gräsmatta där vilket jag gissar att några valde att tälta där.
#248: Lyran är mysigt och ligger fint med utsikt över Mälaren.
#253: Ja det ligger fint till.
#269 Riktigt fin! Bör väl kunna vara La Morena?
- Redigerat 2023-07-02 19:12 av Fornöga
Jag följer tråden med intresse 🙂 men nu börjar den bli trögladdad så skapa gärna en fortsättning.
/Maria
#273: Ska göra det.
Flera av dina utflyktsberättelser skulle göra sig bra som egna diskussioner och bli lättare att hitta då.
#275: Okej då gör jag så.
#25 ff Ett år sedan senast- dags för repris? 🙂
http://www.skargarden.se/svindlande-hastigheter-pa-tre-medar/
- Redigerat 2024-01-21 20:31 av Fornöga
#277: Kollade i en Facebook grupp dom håller till på Mälaren just nu när snön ligger över Måsnaren.