Friluftsliv iFokus

Friluftsliv

Etikettrastplatsen-ot
Läst 362 ggr
[anarki]
0

Vintern-3

Startar en tredje vintertråd, vill man läsa tidigare tråd så finns den här.

På bild Kungsträdgårdens isbana.

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
Fornöga
1

Efter en mulen morgon har molnen lättat och vinden avtagit, så det är faktiskt ett rätt skönt höstväder kunde jag konstatera när jag nyss var ute och handlade. (Runt +7.)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

[anarki]
0

#1: Även jag har varit och handlat men det kom fint regn här.

Carmarino
1

Solen tittade fram precis när jag skulle iväg på ett möte strax innan tio och den har lyst sedan dess. Knappt någon vind och rätt behaglig temperatur. Har glömt kolla termometern men tippar på 10-11 grader.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
1

Umeå kommun fortsätter att stötta boende på Holmön med både skoterled och helikopter när Trafikverket inte har någon vintertrafik.

Umeå kommun beslutar för fjärde året att bistå med finansiering av helikopter och stakning av skoterled under den aktuella vintersäsongen. Syftet är att...
GikMio
2

Med hjälp av mitt instagram kan jag se att första snön i Värmland publicerades 30 oktober ifjol. Sedan publicerade jag en bild i mitten av december då det var barmark och regn efter flera veckor med snö. Sedan kom snön igen några dagar senare, och rikligt med snö som låg kvar fram till mars. Återstår att se hur det blir nu. Någon snö till helgen är inte att räkna med. Blir en grön första advent.

[anarki]
0

God morgon, 2 grader ute och det blir kring den temperaturen idag och mulet hela dagen.

Carmarino
1

Regn, kulingvarning och 4-5 grader. Enligt prognosen drar dock regnet bort i eftermiddag. I kväll sjunker temperaturen ner mot noll, så det lär bli rejält halt. Tur jag inte ska ut någonstans då.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[anarki]
1

Överlever julbocken i Gävle denna jul, förra året åt ju fåglarna upp sädeskornen och raserade bocken.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
[anarki]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mulet och trist ute fast för dessa killar som fixade .ed nya belysning och kabel var nog glada att det inte är någon tjäle i marken.

[anarki]
1

Pepparkaksutställning i Stockholm öppnar i morgon.

Vad har dinosaurier, gasklockan i Hjorthagen och engelska rockband gemensamt? Jo de finns alla att se när ArkDes, efter ett års uppehåll, är tillbaka med tävlingen årets pepparkakshus. På passande temat ”comeback”.
Carmarino
1

#8: Bättre att fåglarna äter upp den än att den blir uppeldad.

[anarki]
1

#11: Javisst, fast i år gissar jag dom har granskat materialet för att slippa fåglarna.

Carmarino
1

#12: Har för mig att det var en särskild anledning till att sädeskornen satt kvar förra året, men jag minns inte vilken.

[anarki]
1

#13: Det var förra årets väder som ställde till det när man skörade halmen.

Gävlebocken står i Gävle för att sprida julstämning och vara en ögonfägnad. Men den tuffa och tidiga vintern har gjort att den också har blivit en munsbit för hungrande fåglar.
Carmarino
1

#14: Ja, så var det ju.

[anarki]
1

-3 ute just nu men ska stiga till +1 fram på dagen det gråtrista vädret fortsätter idag.

Fornöga
1

Polarnatten har lägrat sig.

Carmarino
1

Här är det runt 4-5 grader, men imorse var det nollgradigt. Svag vind nu men blåsigt tidigare, mulet men solen tittade fram ibland.

[anarki]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Östersjöns bästa julbord tycker jag.

[anarki]
1

God morgon, det faller lite ren men ska upphöra under morgonen, 5 grader ute och det blir kring 5-6 grader under dagen.

Carmarino
0

Inget regn här, fem grader och en svag sol kan anas bakom molnen.

Fornöga
1

Fullt utvecklad brand i glasbruket lägger sordin på Skansens julmarknad.

Det är en fullt utvecklad brand på Skansen inne i glasbruket. – Det finns en viss spridningsrisk, det är en jättegammal byggnad som sitter ihop med en annan, säger Tommy Wallberg från räddningstjänsten.
Carmarino
2

#22: Tur det inte blev värre åtminstone.

[anarki]
0

Halt i Västernorrland gör att alla bussar i Sundsvall och Härnösand ställdes in.

Blixthalka orsakar stora störningar i kollektivtrafiken i Västernorrland. All busstrafik i Sundsvall, Matfors och Njurunda har ställts in fram till preliminärt klockan 13.30. Medan all stadstrafik i Härnösand är inställd resten av dagen.
[anarki]
0

7 grader och mulet är vad det bjuds på idag.

Fornöga
1

#25 Sju grader även här på andra sidan landet, och regndiset hänger som ett dystert draperi utanför fönstret.

Carmarino
1

#25: Ungefär samma temperatur här, men vi har solsken.

[anarki]
0

Ishalka i norr.

SMHI har utfärdat en gul varning för plötslig ishalka i Norrbottens kustland och delar av södra Lappland under söndag eftermiddag.
[anarki]
1

5 grader ute och det kommer ligga kring där idag och det blir en mulen dag.

Carmarino
1

#29: Samma som här, med lite tillskott av regn.

[anarki]
1

Det blir mycket snö över Värmland idag.

SMHI har utfärdat gul varning för snöfall i stora delar av Värmland. Varningen gäller även stora delar av Örebro län och södra Dalarna. – Under kvällen och natten (mot tisdag) finns risk att det fryser till och då finns risk att det blir isigt, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist.
[anarki]
1

Varning för halt väglag i morgon i Stockholm.

Slaskvädret kan bidra till förrädisk halka under tisdagsmorgonen. Nu går SMHI ut med en varning i hela Stockholms län.
[anarki]
1

God morgon, det snöar som det var sagt runt 0 ute, fram på dagen kommer solen fram och temperaturen sjunker strax under 0.

[anarki]
0

-9 visar min väder-app just nu fram på dagen stiger det till -3 och solen ska visa sig.

[anarki]
1

Den här bilden tog jag igår efter snön som föll på morgonen.

Fornöga
1

#35 Vackert! 👍

[anarki]
0

#36: Tack.

Carmarino
1

Inte en snöflinga här än så länge. Möjligen kan det komma någon framåt kvällen. Blåsigt, mulet med lite blått här och där, 2-3 grader.

[anarki]
1

-6 ute just nu men kommer stiga till 0 under dagen och det blir en mulen dag

Carmarino
1

Såg inga snöflingor igår, men det var -2 grader i natt och imorse. Enligt SMHI ska det bli "rusk" idag. Än så länge är det en hel del blå himmel, men molnen verkar vara på ingång.

[anarki]
1

God morgon 1 grader just nu ute som senare under dagen ska stiga till 3 och solen kan under förmiddagen titta fram.

Carmarino
1

Runt tre grader och blåsigt här. Ska hålla mig inomhus hela dagen.

[anarki]
1

Stormen i förra veckan orsakade stora skador på skogen i Västerbotten

Västerbottens kustland har påverkats hårt av förra veckans oväder. Stormen förstörde upp emot 130 000 kubikmeter skog, enligt Skogsstyrelsens preliminära resultat. – Det känns förskräckligt, säger skogsägaren Maj-Britt Lindberg.
[anarki]
1

Varning för blixthalka längs Norrlandskusten.

Det kan bli mycket halt på vägarna under fredagen. Framför allt i området från Höga Kustenbron upp till länsgränsen mot Västerbotten. I Västernorrland gäller varningen främst Kramfors och Örnsköldsviks kommuner. Och i Västerbotten Nordmaling och Umeå.
[anarki]
1

Så har även vinterkräksjukan anlänt.

Den årliga vågen av vinterkräksjuka verkar ha anlänt. Region Östergötland har meddelat att viruset nu börjat spridas i området och erbjuder tips för att begränsa smittspridningen.
[anarki]
1

Lübecks julmarknad såg väldigt mysigt ut att besöka.

[anarki]
1

Ja det har varit halt idag.

Det är halt på vägarna i Stockholm. SMHI varnar också för plötslig ishalka senare under dagen längs Norrlandskusten.
Carmarino
1

#47: Normal skånsk vinter. 😁

[anarki]
1

#47: Det var halt vid slottet i morse.

Blixthalkan har slagit till i centrala Stockholm. Utanför Kungliga slottet varnar vakterna förbipasserande. – Det är som att det var glidmedel på stenarna, sä
  • Redigerat 2024-12-06 19:29 av [anarki]
[anarki]
0

1 grader ute just nu och kommer stiga till 2 och det blir en mulen lördag.

[anarki]
1

Många har bokat julbord. Jag själv har inte gjort det utan väljer att avstå.

Matpriserna har stigit markant det senaste året, men det har inte dämpat suget efter julbord. Trots ökade kostnader för både restauranger och gäster, är många julbordsarrangörer redan fullbokade.
Fornöga
1

#51 Även jag står över julbordsätande på restaurang, det blir "småskaligt" på hemmaplan som vanligt på senare år.

[anarki]
2

Lite inköp av lax till jul

[anarki]
2

Såg kallt ut

[anarki]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Skansens julmarknad.

Mycket halt vid slussen i Stockholm med lite fart hade man åkt ner för Guldbron till Djurgårdsfärjan. 😂

Carmarino
2

#51: Orkar ändå inte äta tillräckligt mycket för att det ska vara värt priset, så jag avstår också. Det räcker med julbordet hos min bror och svägerska. Där är det precis lagom mycket att välja på. 🤶

[anarki]
1
Salih Oktay, pizzabagare i Skellefteå, har byggt ett pepparkakshus – men med pizza som grund i stället för pepparkaksdeg. Huset innehåller fem olika pizzor och väger nära 13 kilo. – Det är en riktig bamsing, säger Salih Oktay.
[anarki]
1

Tomtesurfen i Salusand

Tomtesurfen i Salusand har blivit en klassiker och tradition. Ett gäng entusiaster träffas i december och skapar julstämning i vågorna. – Idag var det tolv tomtar i vattnet, säger Martin Bylund, en av dem som surfade på lördagen.
Fornöga
2

#57 Då förstår jag vad som menas med "Husets pizza" på menyerna. ☺

[anarki]
1

#59: Haha

[anarki]
1

God morgon, 2 grader ute och det kommer ligga kring 2 grader idag med mulet väder.

Carmarino
1

Det ska tydligen bli uppehållsväder och 5-6 grader här enligt väderapparna.

[anarki]
1

Nej tack skulle aldrig vilja ha vegansk julskinka.

De ökande matpriserna märks av på julbordet. Matentusiasten Adrian Löwenmark i Umeå har ett knep om man vill komma undan billigare.Han gör en vegansk variant ...
[anarki]
1

Den klassiska versionen av julöl är på väg tillbaka.

De senaste åren har en mer alkoholstark julöl dominerat.Nu är den klassiska versionen av julöl på väg tillbaka. Åsa Johansson, huvudbryggmästare på Åbro ...
[anarki]
0

Det blir väskförbud på den stora julmarknaden vid Falu gruva.

För första året blir det väskförbud på den stora julmarknaden vid Falu gruva. Marknaden brukar locka cirka 10 000 besökare, och polisens beslut innebär ...
[anarki]
1

1 grader ute just nu och det kommer vara så under dagen samt mulet väder.

Carmarino
1

Fem grader och mulet. Eventuellt kan solen titta fram under dagen.

[anarki]
1

Solen skulle inte titta fram idag men ändå lyser den ute just nu.

[anarki]
2

Här är det en som tar sparken.

9-årige Billy Fröjd Nornholm vill kunna susa fram på sparken till skolan i Hofors men gruset är i vägen. Nu har han ett förslag: – Det skulle spara pengar, säger han.
[anarki]
1

Färre besökare än man räknade med.

50 000 besökare – fem gånger så många som Veronica Maggios konsert i Botaniska trädgården sommaren 2024 – skulle lockas till julmarknad på S:t Eriks torg i centrala Uppsala. Men hur gick det egentligen?
[anarki]
2

-2 ute just nu och kommer under dagen ligga kring -1 och solen ska visa sig.

Carmarino
1

Ingen sol är utlovad, men inget regn heller. Mulet och runt 3 grader.

[anarki]
1

Ansjovisbrist i år igen.

Fornöga
1

#73 Ja, ansjovisen är ju som vi konstaterat på annat håll en av de där varorna som det hör till att larma om inför "deras" helger. Så här lät det nästan på dagen för tre år sedan, bara för att ta ett exempel ur den stora högen…😏

Runt om i Sverige gapar ansjovishyllan tom: Den populära råvaran är slut på många håll.Mindre fångster från utlandet och färre fiskare av skarpsill på ...
[anarki]
1

#74: Ja en ny tradition att varna för brist men vi får se, jag har sätt annonsblad från flera butiker nu med ansjovis så har en butik slut har säker en annan livsmedelskedja det hemma.

Carmarino
1

Det var riktigt råkallt ikväll när jag var ute. 🥶Skönt att komma inomhus i värmen. 😊

[anarki]
1

God morgon just nu -2 men det ska stiga till 1 grader fram på dagen,Nordvästlig vind 4 m/s och i byarna 7 m/s solen stiger upp 08:34 och går ner 14:48.

Carmarino
0

Samma gråväder som igår och ca 3 grader.

Fornöga
1

Nollgradigt och grådisigt på den här kanten. Burr…

[anarki]
1

-6 ute just nu och stiger till -3 fram på dagen med solens hjälp. Just solen stiger upp 08:36 och går ner 14:50.

[anarki]
1

Konditorier känner av dyrare choklad och socker inför julbaket.

Ingredienserna till julbaket har blivit dyrare både för den som vill baka hemma och för konditorierna. Mest har socker och choklad ökat i pris sedan förra året. – Vi har inte kunnat höja så mycket som vi skulle ha behövt, säger Emma Kristensson, marknadsansvarig på Landhs Konditori i Mullsjö.
[anarki]
1

Vanligaste resdagen kring Jul är den 22 december visar data som SJ tagit fram.

Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på....
[anarki]
1

Och jag som trodde julfil inte skulle sälja så bra,

Intresset för årets smaker på julfil, Willes skumtomtar och pepparkaka, har varit rekordstort och redan den 5 december rullade den sista förpackningen av...
Carmarino
1

#81: Ja, chokladpriset har stigit otroligt mycket det senaste året. Tur jag har ett rejält lager hemma. 😊

Fornöga
1

#74 m.fl. Lite förvånande att det inte larmades av brist på lutfisk (långa) i år- den hör till de där rätterna som det brukar larmas om.

[anarki]
1

#85: Finns på Lidl denna vecka 80 kr för 1 kg, i bladet har dom även ansjovis 450g för 65 kr.

[anarki]
1

#86: Lidl brukar alltid ha skivad rökt och gravad lax 400g samt hel kallrökt lax i bit till jul samma vecka men i år endast skivad kallrökt/gravad lax i annonsbladet nästa vecka. Dom hade hel kallrökt lax under förra veckan för 269 kr kg och den var dyrare än förra året då den låg på 229 kr kg.

[anarki]
1

En kall morgon med -7, fram på dagen stiger temperaturen kring -2 och sen eftermiddag blir det plusgrader ute, solen upp 08:38 och stiger ner 14:50.

Fornöga
2

Nollgradigt och mulet här, en råkall luciamorgon denna fredagen den 13:e.

[anarki]
1
[anarki]
2

Sista julen med julbelysning,

Efter att ha spridit julstämning i grannskapet i 50 år tänder Täbybon Tommy Wallentin juleljusen på tomten för sista gången.
Fornöga
2

#91 Fantastiskt pyntat, och inte konstigt om han inte orkar genomföra det mer efter 50 års vedermödor. Han är värd någon form av avtackning kan man tycka!

[anarki]
1

#92: Håller med dig.

[anarki]
0
Humlegården har beställt muralen i Södra Hagalund från Graffitisthlm.
[anarki]
0

Vilken kändis skulle du vilja ha på ditt julbord?

Varje år frågar Livsmedelsföretagen vilken aktuell kändis som svenskarna helst vill bjuda in till sina julbord. Årets drömgäst är den folkkäre...
Fornöga
1

Listen:http://lnk.to/NuLagarViJulenFollow Capitol Music Group:Facebook: https://Capitol.lnk.to/FacebookTwitter: https://Capitol.lnk.to/TwitterInstagram: http...
[anarki]
1

#96: Per Morberg säger jag då bara för att många inte gillar han.

Carmarino
2

#95: På julbordet vill jag inte ha några kändisar. Där ska maten vara. 😉

Vid julbordet kan jag inte komma på någon jag skulle vilja ha där, men det finns ju några att välja på. Dock skulle jag inte välja varken Lasse Åberg, Edward Blom eller Per Morberg. 😊

Fornöga
1

#98 😁

[anarki]
0

#98: Wahlgrens

[anarki]
0
Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.