Vintern-4
Startar en fjärde vintertråd, vill man läsa tidigare tråd så finns den här.
- Redigerat 2024-12-13 17:31 av [anarki]
Rätt råkallt idag och en del blåst. Positivt för elpriset om inte annat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Luciatåg i Nynäshamn.
God morgon, 2 grader ute just nu och kommer stanna på det under dagen samt mulet och snöblandat regn, solen upp 08:39 och ner 14:50.
polarnatt i norr nu.
Tomtebloss och rök istället för fyrverkerier till Nyår?
I 60 år har man tänt julbelysningen men nu kan det vara sista gången.
Vissa bussar i södra Hälsingland är inställda pga ishalka.
Här har varit en mörk, småregnig och dyster lördagsförmiddag, men nu lättar monlen och solen tittar fram. Plus fem grader får duga, ganska blåsigt dock, 8 m/sek i medelvind.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#5: Det hade ju varit en välgärning.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Det ser trevligt ut. Hoppas den kan fortsätta med nästa hyresgäst också - eller att det blir i det nya Alfa Laval-huset.
Regnigt, mulet och kyligt här idag. Tur jag slipper gå ut.
#11: Ja man kan alltid hoppas på det.
Julmarknaderna i Östergötland är i full gång.
Julmust är gott men att testa 61 st känns lite mycket,
Färre sickar julkort.
Laga mer vilt till jul.
- Redigerat 2024-12-14 17:30 av [anarki]
Stockholms fulaste gran?
#18: Den är ungefär lika gles som mina granar brukar vara. 😅
Behöver plats mellan grenarna så att inte de levande ljusen tuttar fyr på granen.
-1 just nu vilket kommer vara under större delen av dagen, mulet men ingen nederbörd. men till kvällen kan det falla lite snö och då stiger temperaturen till plusgrader. Solen upp 08:40 och ner 14:50
Man får vara glad att det inte är så kallt som i Sibirien.
Tittarnas decemberbilder på SVT.
Här fick man hugga sig en gran gratis i Örebro under lördagen.
Waxholmsbolaget i Stockholm går över till vintertidtabell idag.
Halt väglag i Mellansverige under dagen.
Det blir en blåsig natt i södra Sverige i natt och I nordöstra Ångermanland och södra Västerbotten väntas det snöa varnar SMHI.
Han har sålt granar i 36 år.
Så blir vädret till Jul.
Flera hundra ska ha dött i en cyklon vid den franska ögruppen Mayotte, norr om Madagaskar.
Här kommer tomtarna i kajak i Karlskorna.
#26: Blåsten har orsakat att träd har fallit över vägarna, strömavbrott och inställda tåg.
God morgon det blåser runt 16 m/s just nu och det är 5 grader ute, senare på dagen får vi 5 grader med sol och 18 m/s. Solen upp 08:41 och går ner 14:50.
#31: Innan du ger dig ut så kolla hur trafiken påverkar dig, vissa broar har nedsatt hastighet gäller främst Västkusten och vissa mindre vägar kan ha träd som blockerar vägen. Och tågtrafiken är inställd på vissa linjer.
#33: Drygt 1000 elkunder är utan el i Sörmland.
De norska bilbärgarna följs av miljontals tittare över hela världen via National Geographic och andra kanaler. Bärgarprofilerna är lite som moderna västernhjältar och de lider inte av någon falsk blygsamhet. Men nu verkar åtminstone Thord i Odda ha blivit tillfälligt besegrad av naturens krafter- vägen ut från hans hemvist är blockerad av sten- och snöskred.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-12-16 10:13 av Fornöga
Veckans väder från SMHI.
Pga. hårt väder ställer Eckerö Linjen in dagens avgångar med M/S Eckerö kl. 15.00 från Grisslehamn och kl. 18.30 från Eckerö. Men trafikerar som vanligt igen med start kl. 20.00 från Grisslehamn ikväll.
Det blir nog ingen vit jul i Stockholm.
- Redigerat 2024-12-16 16:35 av [anarki]
#38: Inte här heller. Det har varit mulet och lite blåsigt men milt; ca 10 grader.
#39: Blåsigt här med idag, lurigt på vissa gångvägar med svartis på förmiddagen.
En julgran knäcktes av blåsten i Kil under natten till tisdagen.
God morgon det blåser ute just nu ca 15 m/s i byarna och vinden ska avta fram mot kvällen vi får en dag med -2 och soligt väder, solen upp 08:42 och ner 14:40.
Vinden har avtagit här och enligt SMHI ska det vara uppehållsväder hela dagen. Temperaturen låg på 8 grader imorse.
Meteorologen sa att det mest troligt inte blir någon vit jul för oss i år.
Många vill ha julmust på julbordet.
Ishalka under dagen i morgon i mellersta Sverige
- Redigerat 2024-12-17 16:19 av [anarki]
#45: Räkna med det kan vara väldigt halt i morgon i Stockholms län.
God morgon, just nu -1 ute men ska stiga till 3 grader, det blir en mulen dag med regn och solen går upp 08:42 och ner 14:50.
Marks kommun slopar julbelysningen i år.
Var tredje julgran kan vara stulen.
#46: I Värmland är det halt just nu vilket gör att Värmlandstrafik ställer in skoltrafiken.
#45: Det kan som sagt vara halt på vägarna idag.
Det regnar och temperaturen ligger på 7 grader. För mig spelar det ingen roll, för jag ska inte ge mig ut idag. Hoppas på uppehållsväder imorgon, för då planerar jag att köpa en julgran.
Årets största resdagar är strax här.
Väldigt halt i Sörmland under förmiddagen.
Värmdö kommun har verkligen satsat på att julpynta kommunen.
#55: Så trevligt. 🤶🏻
#56: Ja det är trevligt att man vågar sticka ut.
Det blir en vit jul i Norrbotten.
Kris i Storbritannien när Guinness håller på att ta slut på pubarna inför julen
Just nu 2 grader men fram på dagen sjunker det till 0-gradigt, och vi får en mulen dag men solen kan kika fram på eftermiddagen, solen upp 08:43 och går ner 14:51
Det regnar fortfarande här. Runt sju grader.
Norrbotten har mycket snö nu.
Tillbringade tiden mellan 12.30 och 14.30 i en källarlokal. När jag gick ner där hade det precis slutat regna och när jag kom upp igen var det en hel del blå himmel. Fast en timme senare gick solen ner så den såg jag inte så mycket av. Det blåste rätt mycket.
Jag tror inte julskinkan är hotad.
Vårtecken redan nu.
1 grader idag och mulet väder får vi här idag, solen upp 08:44 och ner 14:51.
Hästkorv och brunabönor på julbordet.
Vallbo i Åre kommun har just nu 70 cm snö.
Just nu ser det ut att bli blå himmel, men det kan ju ändras under dagen. 6-7 grader.
Här dricker man mest julmust i Sverige,
Ca 200 ton gravad lax säljs under december.
Dalarna får en vit jul.
Ja även i Sverige är nog julbordet olika.
Många tar in granen allt tidigare.
#76: Ska ta in min i eftermiddag och klä den imorgon förmiddag. Brukar klä den dagen innan julafton men i år blir det lite tidigare. Å andra sidan behåller jag den till Knut också. 🤶🎄
Det snöar ute och har snöat under natten, det ligger säkert 5-7 cm på backen. och är kring 1 grader, fram på dagen mulet väder omkring 2 grader. Solen upp 08:44 och ner 14:51.
Många djurägare väljer att bo på hotell vid Arlanda under Nyår.
Idag kl 10:20 infaller Vintersolståndet
Det kan vara halt på vägarna i Sörmland efter natten och morgonens snöfall.
Drömmer du om en vit jul får du ta dig norr om Gävle.
På årets kortaste dag möttes människor vid brittiska Stonehenge under gryningen.
Här var det pyntat.
4 grader blir det idag och solen kan kika fram, annars en mulen dag, solen upp 08:45 och ner 14:52.
Himlen ser rätt blå ut för tillfället, men enligt väderapparna ska det bli växlande molnighet under dagen, dock ingen nederbörd verkar det som, 6-7 grader.
SMHI varnar för ishalka i Svealand och sydöstra Norrland från i kväll till i morgon eftermiddag.
2 grader ute just nu som kommer hålla isig under dagen, det blir mulet men ingen regn. Solen upp 08:45 och ner 14:53.
Mulet och runt 6 grader. Det verkar ha regnat under natten och morgonen. Tror det skulle komma lite mer regn under dagen också.
SMHI varnar för plötslig ishalka från i kväll till i morgon i Västra Götaland.
Julbordet skiljer sig stort mellan städerna.
Nationalparken Teide på Teneriffa har fått snö.
Trafiken just nu.
Dom har 18 julgranar hemma.
Utomlands lockar för vissa under julen och här är topp tre som svenskar åker till under julen.
Per Morberg svarar om julmaten.
Ingen rusning efter årets julklapp.
Vissa var ute i sista stunden med att julhandla maten.
Jag startade en ny tråd.